Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Elite Hotels lanserar ny digital e-handel och kundklubb

Pressmeddelande

Elite Hotels väljer Nova-gruppens digitalbyrå Epinova för att skapa hotellkedjans nya digitala upplevelse. I arbetet ingår att bygga en ny webblösning för att förbättra användarupplevelsen genom hela kundresan för både privat- och affärsresenärer.

elite hotels nya webb med bokningsflöde

Epinova tar in på Elite hotels

Epinova vann uppdraget efter en pitch med tre andra digitalbyråer. Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellkedja. Epinova skapar och utvecklar digitala kundupplevelser med Optimizely som plattform. Nova är en av Nordens ledande digitala byrågrupper med 600 anställda på 14 byråer i Sverige och Norge.

– Vi började arbetet med en utvärdering av vilken plattform som vi skulle använda för den nya digitala lösningen. Vi utgick i första hand från användarperspektiv, marknadsföringsperspektiv, säkerhetsperspektiv och användbarhet. När vi var klara insåg vi snabbt att Optimizely är den digitala plattformen som passar oss bäst. Vi träffade då en rad byråer och valde Epinova baserat på egna erfarenheter och de rekommendationer vi fick av olika branschexperter, säger Tomas Bäcklund, marknadschef, Elite Hotels of Sweden.

Alla ska vara hedersgäster

Den nya webbsiten är utvecklad utifrån Elite Hotels vision om att leverera Sveriges bästa hotellupplevelse, där varje gäst ska känna sig som en hedersgäst. Målet är att de redan vid sitt första besök på webbsiten ska få känslan av ombonad service. Webben ska också tillmötesgå deras önskemål som ser helt olika ut för privatpersoner, som ofta vill ha inspiration till nya upplevelser, och för affärsresenärer, som ofta så snabbt som möjligt vill åka till sitt möte, äta och sedan sova.

Tombas Bäcklund

Hela Elite Hotels är byggt kring grundaren Bicky Chakraborty grundvärderingar om att erbjuda en hög servicegrad. Service ut i fingerspetsarna ligger i vårt DNA, det är vårt arv och det vi tror på. Ett av målen med vår nya digitala kundupplevelse är att den ska avspeglas redan när gästerna bokar sin vistelse.

Tomas Bäcklund, marknadschef, Elite Hotels of Sweden

Dessutom använder vi all form av digitalisering för att flytta resurser från administration till att ytterligare förstärka servicen och att öka interaktionen med våra gäster.

Arbetet inleddes med att utveckla egna gränssnitt för att hantera olika delar som bokningsflödet och kundklubben. Det ger en mer enhetlig användarupplevelse för kunderna och bättre möjligheter att optimera kundresan. Den nya lösningen är byggd på Epinovas ramverk med den senaste versionen av Optimizely.

Konverteringen har ökat mellan 10 och 30 procent

Linus Ekström

I vårt uppdrag ingår att säkerställa att den digitala kundresan blir så smidig som möjligt. Redan när gästerna bokar sina vistelser ska den nya webbsiten ge känslan av att vara på Elite Hotels.

Linus Ekström, vd och kundansvarig på Epinova

Den nya webblösningen har resulterat i stora prestandaförbättringar och en
konverteringsökning på mellan 10 och 30 procent beroende vilka dagar som man jämför med. Än så länge är det den största skillnaden bland de nyckeltal (KPI:er) som Elite Hotels mäter. Bakom ökningen ligger också Nova-gruppens SEO-byrå  Pineberry, som har attraherat rätt målgrupper till Elite Hotels nya webbsite. Samarbetet mellan de båda Nova-byråerna är en viktig del i gruppens långsiktiga strategi att arbeta tillsammans i fler uppdrag. Det har också bidragit till att sökordsoptimeringen har fungerat fint under transformationen till den nya webben.

Sex bolag i Sverige

Förutom den nya strategisatsningen och moderbolaget Nova Consulting Group AB består byrågruppen i Sverige av sex olika bolag:

Epinova. Specialister på webb- och e-handelslösningar samt digitala kundupplevelser med Optimizely (tidigare Episerver) som plattform.
Singular Studios. En strategisk varumärkes- och designbyrå med tjänster inom  varumärkesstrategi, varumärkesdesign och varumärkeskommunikation.
Pineberry. En av Sveriges främsta byråer inom digital datadriven marknadsföring med fokus på SEO, SEM och annonsering på plattformar som Google, Meta, Amazon, Tiktok och Youtube.
Cloud Nine. En ledande svensk digitalbyrå som skapar, designar och utvecklar e-handelsplattformar.
Fyr Agency. Skapar starkare digitala varumärkesupplevelser med total experience design som strategi.
Infunnel. En av Sveriges främsta specialistbyråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan.

Bland Novas kunder i Sverige ingår Elite Hotels, Forex, TV4, SEB, Granngården,
Fastighetsbyrån, Postnord, Permobil, Volkswagen, Sony Music, Houdini Sportswear, Bemz, Doktor.se, Cylinda, Visma, Efva Attling, Filmstaden, Dermosil och Telia.

Fakta om Elite Hotels of  Sweden

Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med hotell på 26 orter i Sverige. I november 2022 öppnade Ad Astra by Elite, och det senaste tillskottet Hotell Mårtensson blev en del av Elite Hotels i januari 2024. Ytterligare hotell byggs i Kiruna med öppning under 2024. I koncernen ingår också Vana Spa med tillhörande Rooftop by Vana, samt restaurangkedjan Paolo’s och Sveriges ledande gastropubkedja, The Bishops Arms. Mer information finns på www.elite.se

Fakta om Nova Consulting Group

Nova Consulting Group är en nordisk integrerad byrågrupp med ett tjänsteerbjudande som sträcker sig från strategisk varumärkesutveckling och    
experience design till utveckling av digitala tjänster, e-handel, CRM, marketing  automation och SEO/SEM. Den svenska verksamheten består av sex specialiserade bolag som tillsammans bildar ett komplett tjänsteerbjudande. Totalt  har Novagruppen cirka 600 anställda i 14 bolag varav 170 anställda i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:

  • Tomas Bäcklund, marknadschef, Elite Hotels of Sweden, 073-739 70 05,  tomas.backlund@elite.se
  • Linus Ekström, vd och grundare, Epinova, 076-429 84 68, linus.ekstrom@epinova.se
  • Annika Jansson, marknadschef, Epinova, 070-140 70 55 annika.jansson@epinova.se
  • Michael Jäderlind, koncernchef, Nova Consulting Group i Sverige, 070-849 21 19,   michael.jaderlind@novacg.se
  • Christer Lidman, 070-580 23 03, christer.lidman@starshipcom.se