Ett av svaren finns inom hjärnforskningen. Sanningen är att ord och dramaturgi skapar kemiska reaktioner i vår hjärna. Det frigörs hormoner och endorfiner som kan påverka lyssnare och läsare till vår fördel. Och olika historier skapar olika effekter. 

Kemi

En spännande historia frigör dopamin i hjärnan. Dopamin gör oss motiverade, fokuserade och ökar vår förmåga att komma ihåg vad vi hör.

Vi vet att Internet är ett hem för många "söta små katter". Spelar vi på empati så frigörs Oxytocin som gör oss både generösa och vi känner tillhörighet och förtroende. En rolig historia å andra sidan gör oss avslappnade, fokuserade och kreativa tack vare att det frigörs endorfiner.

Lägger vi därtill kunskapen om att ju mer känslomässigt involverade vi är i något, desto mindre kritiska är vi. Det är med andra ord lätt att se att dessa reaktioner kan vara användbara och att berättelser som skapar känslor, kan vara ett effektivt och användbart verktyg.

Så enkelt, och så svårt. För historierna vi berättar måste ju läsas, lyssnas på eller ses. Lyckligtvis är vi alla experter på berättarkonsten. 65% av det dagliga talet är just berättelser. Vi har använt berättelser sedan urminnes tider. Vi har alltid delat kunskap från generation till generation genom våra historier. Från grottmålningar till Instagram-berättelser.

9 tips på vägen

Varför –varför ska du berätta din historia - vad ska den ge läsaren och vad vill du uppnå?
Vem - vem är det vi vänder oss till?
Var – i vilka kanaler når vi läsarna.
Hur - Hur konsumerar läsarna innehåll.
Innehållsplan – vilka historier ska du berätta.
Kanalplan – och i vilken kanal och hur ofta.
Format - välj rätt format. Är det en rapport, porträttintervju, film, text eller kanske en podcast som berättar historien bäst?
Språk – gör dig förstådd. Använd läsarnas språk.
Distribution - Nå ut till dina läsare där de är.

Och det enda som återstår att säga: snip, snap, snut ..

Artikeln är skriven av Senior Designer Lars Jenssen på Northern Beat - en del av Nova Consulting Group - fritt översatt av Annika Jansson.