Bok med magiskt sken

Ett av svaren finns inom hjärnforskningen. Sanningen är att ord och dramaturgi skapar kemiska reaktioner i vår hjärna. Det frigörs hormoner och endorfiner som kan påverka lyssnare och läsare till vår fördel. Och olika historier skapar olika effekter. 

Det handlar om Kemi

En spännande historia frigör dopamin i hjärnan. Dopamin gör oss motiverade, fokuserade och ökar vår förmåga att komma ihåg vad vi hör. Empati å andra sidan frigör Oxytocin som gör oss generösa och vi känner tillhörighet och förtroende. En rolig historia å andra sidan gör oss avslappnade, fokuserade och kreativa tack vare att det frigörs endorfiner.

Lägger vi därtill kunskapen om att ju mer känslomässigt involverade vi är i något, desto mindre kritiska tenderar vi att vara. Det är med andra ord lätt att förstå att berättelser skapar känslor och därmed kan vara ett effektivt och användbart verktyg för oss när vi vill förmedla ett budskap.

Så enkelt, och ändå så svårt. För historierna vi berättar måste ju läsas, lyssnas på eller ses. Det fina är att vi alla mer eller mindre är experter på berättarkonsten. Hela 65% av det dagliga talet är just berättelser. Vi har använt berättarkonsten sedan urminnes tider och vi har delat kunskap mellan generationer genom våra historier, från ggrottmålningar till Instagram-berättelser.

Här kommer några tips på vägen: 

Varför –funder på varför du vill berätta - vad ska det ge läsaren?
Vem - vem vänder du dig till, vem är målgruppen?
Var – var finns dina läsare?
Hur - Hur konsumerar din målgrupp content?
Innehållsplan – har du en plan för vad du vill du berätta?
Kanalplan – i vilka kanaler och hur ofta ska du kommunicera?
Format - välj rätt format. Är det en rapport, ett porträtt, en film eller kanske en podd som passar bäst?
Språk – Använd målgruppens språk - så du blir förstådd

Lycka till!

Vill du veta mer - och få hjälp och stöd - hör av dig!