Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Epinovas ägare utmanar på svenska marknaden, välkomnar Pineberry in i NOVA-gruppen

Pineberry blir först ombord

Epinovas moderbolag, NOVA Consulting Group Sverige, tar nu första steget i att etablera en integrerad byrågrupp som ska utveckla digitala tjänster och kommunikationslösningar i Sverige.

Michael Wahlgren, en av två grundare, samt vd Christian Litezings - Pineberry, och Michael Jäderlind, vd Nova Consulting Group Sverige

Den digitala marknadsföringsbyrån Pineberry blir först ombord i det nya företagsbygget. 

Under det kommande året planeras en rad förvärv och etableringar av egna nya bolag inom Nova Consulting Group Sverige som tillsammans ska bli ledande på digital transformation, e-commerce och att utveckla framtidens varumärken.

Pineberry - vass spelare inom digital marknadsföring

– Köpet av majoriteten i Pineberry är det första steget i vårt arbete med att skapa en komplett helhetsaktör inom e-handel och digital transformation. Vi ska bli det bästa alternativet för alla företag som behöver en strategisk partner som kan skapa och utveckla framtidens digitala tjänster och kommunikationslösningar. Före årets slut planerar vi att ha startat och köpt fler bolag och totalt närma oss 200 anställda, säger Michael Jäderlind, vd för Nova Consulting Group i Sverige.

Pineberry är en av Sveriges främsta byråer inom digital marknadsföring. Bolaget grundades av Michael Wahlgren och Stefan Mahlstein för 13 år sedan och har växt till att i dag ha 60 medarbetare och en omsättning på 70 miljoner kronor.

– Redan vid första mötet såg vi kulturella likheter med Nova. Vi har båda fokus på att göra både kunder och medarbetare nöjda. Partnerskapet med Nova kommer att bli en win-win där vi stärker varandras erbjudande. Vi kommer också kunna växa snabbare med bibehållen kvalitet för våra kunder, säger Christian Litezings, vd för Pineberry.

- Vår organisation med specialistbolag ska erbjuda alla tjänster i det digitala ekosystemet. Vi tror att om företagen ska klara konkurrensen måste de arbeta med specialister.

Generalisterna har inte längre den spetskompetens och erfarenhet som krävs.

Michael Jäderlind, VD för Nova Consulting Group i Sverige.

Epinova - bäst i klassen på Optimizely/Episerver

I Sverige har Nova Consulting Group sedan tidigare det Optimizely/Episerver-fokuserade dotterbolaget Epinova, som är specialister på digitala kundupplevelser, webb- och e‑handels-lösningar. De är en viktig grund i det nya företagsbygget.

- Vårt erbjudande som specialister står sig starkt på marknaden i Sverige. Samtidigt kommer vi nu ha ytterligare möjligheter att hjälpa vår kunder att utveckla hela den digitala resan tillsammans i ett tight samarbete med andra specialiserade bolag där planen är att arbeta tight i tvärfunktionella team och tillsammans med kunderna, säger Linus Ekström, vd för Epinova.

- Vi ser att marknaden mer och mer går mot en kombination av färdiga plattformar och funktioner, tillsammans med specialanpassade lösningar och expertkompetens och rådgivning. Vi kan nu ytterligare stärka våra erbjudanden med färdiga paketeringar och en bredare uppsättning kompetenser inom NOVA, vilket jag ser som mycket positivt för både våra kunder och våra medarbetare, fortsätter Linus.

Linus Ekström

Vi har redan idag en styrka att kunna jobba tillsammans med våra systerbolag i Norge. Nu ser jag fram emot att vi ytterligare kan stärka vårt erbjudande i Sverige med riktigt vass lokal kompetens i Pineberry och fler nischbolag framöver inom NOVA.

Linus Ekström, VD Epinova Sverige

Fakta om Nova Consulting Group

Nova Consulting Group i Sverige ska utvecklas till en integrerad byrågrupp som utvecklar digitala tjänster och kommunikationslösningar som bygger och stärker varumärken på den nordiska marknaden. Det inkluderar strategiska tjänster inom digital transformation, e-commerce och innovation. Bolaget ingår i koncern med Nova Consulting Group i Norge som består av sju specialistbolag som tillsammans bildar ett komplett digitalt tjänsteerbjudande. De bistår några av Norges största varumärken med alltifrån strategi och design till implementation av digitala tjänster och lösningar.

Läs artikel i ehandel

Läs en intervju med Michael Jäderlind hos Resumé