• Publisert
  • 1 min

Episerver byter namn till Optimizely

Episerver grundades för 30 år sedan och hette från början Elektropost. Genom åren har företaget ändrat namn och profil ett antal gånger. Nu är det åter dags - men denna gång blir det en mer omfattande förändring. Det nya namnet blir Optimizely

Namnbytet kommer att ske senare under året, men kommunicerades publikt idag. Optimizely är ett amerikanskt företag som Episerver förvärvade i oktober 2020, och blir nu alltså det nya namnet för Episerver.

En anledning till namnbytet är att Optimizely har en god marknadsposition som varumärke i USA. En annan anledning tros vara att "server" känns förlegat då Episervers DXP är cloud-baserad vilket kan förvirra marknaden.

Optimizly är en marknadsledande produkt i USA inom automatiska innehållsrekommendationer, optimering och A/B-tester.

Vi kommer att fortsätta att vara den ledande leverantören av plattformar för digitala upplevelser, i Sverige, i Norden och Globalt

"Idag utgör de digitala interaktionerna i kundresan en allt större del av den totala kundupplevelsen. Dessutom så stiger förväntningarna på en mer friktionsfri och personligt anpassad upplevelse i högre takt. Det har lett till nya behov att kunna möta kunderna på ett mer individuellt sätt över fler kanaler. Vi kommer att fortsätta att vara den ledande leverantören av plattformar för digitala upplevelser, i Sverige, i Norden och Globalt"

Säger Jessica Dannemann och Mårten Bokedal på Episervers huvudkontor i Stockholm. 

Vill du veta mer om vad det kan innebära för dig och vilka möjligheter som finns - ta kontakt med någon av oss! 

Du kan läsa mer på Episervers webbplats om förändringen.

Intresserad av våra tjänster?

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

  • Martin Holmberg

    Martin Holmberg

    Chief Sales Officer | Försäljningschef