Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Att visualisera data - hur gör man?

Av Annika Jansson Lästid: 1 minut

Har du nyckeltal, KPI.er eller annan "siffer"-data, t ex i Excel som du publicerar som pdf.er på din webb eller ditt intranät?

Visst har du någon gång tänkt att det vore roligt att presentera finansiell data och rapporter i ett mer användarvänligt format? men går det .. ?

Absolut! Med relativt enkla medel kan du göra det mest oöverskådliga Excel-ark lättillgängligt i webbformat och t.o.m personaliserat för olika målgrupper, ja enda ner på personnivå.

Vi har precis lanserat ett "mini-projekt" hos en kund där vi gjort precis detta - kunden har också tillsammans med oss tänkt ett steg längre och gjort "siffrorna" ännu mer anpassade/tillgängliga – vi har numera jämförelser, Sök-funktion, light version och full version av data/siffrorna och visualiserade resultat anpassat på målgruppsnivå – till användarnas stora glädje.


Här kommer mina tips:

1. Fundera på vad du har för data som du vill presentera - kanske nyckeltal, uppföljningar av olika slag, säljsiffror, produktion mm? Controllers och ekonomer brukar ha saker av intresse som ni vill - men inte vetat hur ni ska presentera.

2. Bjud in till en workshop tillsammans med er webb-leverantör och nyckelpersoner internt och brainstorma ihop. Utvecklarna vet hur man importerar/”knådar data” från Excel och andra system, vad som behövs, hur allt ska hänga ihop och vad som är möjligt – och en designer vet hur man ritar upp och visualiserar vyerna på ett lättförståeligt och pedagogiskt sätt.

3. Avgränsa och prioritera!

4. Bygg en första MVP (minimum valuable product (ja jag gillar valuable bättre än viable ;) så blir det inte så stort och inte så dyrt och inte så krångligt.

5. Stäm av löpande under utvecklingen med de som förstår siffrorna i grunden och den som även vet användarnas önskemål och behov.

6. Ta även med visioner när ni kommer på bra saker - vad önskar användarna mer? tänk stort och fritt – så att ni inte bygger ”in er” i den första lösningen, utan kan bygga ut med mer funktionalitet på sikt, t ex favoriter, djupdykningar, länkningar, diagram osv.

7. Välj att lansera vid rätt tillfälle – kanske ett kvartalssläpp, eller något annat lämpligt tillfälle som användarna ”väntat på”. ”Provkör” i god tid med riktigt data så att ni är helt trygga vid lanseringen.

8. Skriv en nyhet och boosta att funktionen nu finns! Se till att din leverantör är stand-by om något behöver justeras/rättas när användarna börjar strömma till 😊

Sist men inte minst – våga! Det kan vara just detta som drar in besökarna till er webbplats eller ert intranät!

Lycka till!

vill du ha hjälp eller bolla idéer - hör av dig så tar vi ett möte där vi ger dig råd på vägen! 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Annika Jansson leende vid ett fönster
    Annika Jansson

    COO | Marknad & Rekrytering

    Läs alla blogginlägg av Annika Jansson