Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Episerver

Mer än bara ett CMS

Episerver är ett välkänt webbpubliseringssystem som används för både externa webbplatser och intranät av företag, myndigheter och organisationer i Sverige. Episerver har sedan 2022 bytt namn till Optimizely.

Redo att lyfta din webb?

Ta det första steget mot en starkare digital framtid. Tryck på knappen, fyll i din e-post och så hör vi av oss inom kort!

Raket som lyfter

Vad är Episerver?

Episerver är en världsledande plattform för bland annat CMS och e-handel. Under 2022 så bytte Episerver namn på sina produkter till Optimizely efter att man hade köpt upp det amerikanska världsledande experimenteringsbolaget med samma namn, och man har sedan dess expanderat med ytterligare produkter.

Förvärvet gjorde bolaget till en helhetsleverantör inom digital marknadsföring och inkluderar produkter som CMS, e-handel, CMP, CDP, experimentering och personalisering.

Episerver hjälper dig hantera allt högre krav på att både kundresan ska bli smidigare, men kanske framför allt att redaktörer och marknadsförare ska kunna hinna med mer och få bättre möjligheter och stöd i sin webbkommunikation.

Episerver CMS

I Sverige är Episerver mest känt som ett uppskattat och populärt CMS. De främsta fördelarna med Episerver CMS är:

  • Redaktörsvänligt – lättanvänt gränssnitt byggt på redaktörers behov
  • WYSIWYG – What you see is what you get, är en typ av redaktörsmjukvara som möjliggör att se och redigera i ett läge som ser ut som webbsidan.
  • Adminfunktioner – behörighetsstyrda möjligheter att ändra rättigheter, skapa användargrupper, uppdatera jobb, skapa redirects mm.
  • Skalbarhet med hjälp av Microsoftteknik
  • Block och mallsystem för att skapa unika webbsidor
  • Språk och multisite som möjliggör flerspråkiga webbplatser samt olika domän som delar samma kodbas.

Varför bytte Episerver namn till Optimizely?

Episerver har länge varit en ledande plattform i både Sverige men även delar av Europa. Man var relativt tidigt inne i USA, men fick inte riktigt till tillväxten så som till exempel danska Sitecore som valde en mer aggressiv marknadsföringsstrategi tidigt där man spenderade avsevärt mer pengar på just marknadsföring i USA.

När nuvarande VD:n Alex Atzberger, som kom från SAP, med nya ägare i ryggen började förvärva ett antal världsledande produkter så hade de ett tydligt mål att bygga en övergripande produktsvit som de största bolagen och organisationerna skulle vara intresserade av att köpa.

En utmaning var att Episerver fortfarande var relativt okänt på den amerikanska marknaden, och det fanns också en utmaning med att just ”Server” fanns med i namnet då bolagets affär successivt flyttat till molnet med PAAS och SAAS-lösningar framför de tidigare on-premiselösningarna.

Efter att ha köpt det världsledande webbexperimenteringsbolaget Optimizely som hade ett väldigt starkt varumärke i framför allt USA så valde Episerver att nyttja detta och helt enkelt döpa om Episerver till Optimizely. Det är dock fortfarande samma produkter som finns bakom själva namnet och rent tekniskt så finns fortfarande spår kvar av just namnet Episerver.

Hur stora är Episerver idag?

Episerver (nu som Optimizely) har nämnt att de under maj 2024 var runt 1600 personer med kontor runt om i världen. Samma månad så annonserade de att de nått en ny milstolpe med $400 MUSD i ARR (Annual Recurring Revenue) vilket innebär att de har vuxit rejält senaste åren – med tvåsiffrig tillväxt under de 4 senaste kvartalen.

De har fortfarande ett kontor i Stockholm med runt 120 anställda, men också flera kontor i USA, samt länder i Asien så som Vietnam och Bangladesh förutom alla lokala säljkontor som finns runt omkring i världen.

Vad är värderingen på Episerver idag?

Insight Venture Partners köpte Episerver i september 2018 för $1.16 miljarder. De har nämnt att de har haft en CAGR på 21% för de senaste åren, så dagens värdering bör nog anses ha vuxit flera gånger om sedan dess. Jämfört med den tidigare ofta jämförda danska konkurrenten Sitecore som köptes av EQT för $1.1 miljarder två år tidigare än Episerver nådde samma värdering så har det danska bolaget inte alls vuxit på samma nivå. EQT ryktades försöka sälja Sitecore för $2 miljarder under 2023 men ska inte ha lyckats med detta.

Episervers historia

Episerver är från början ett svenskt bolag som grundades 1994. Den första CMS-lösningen släpptes 1997 och har sedan dess vuxit på den svenska marknaden inom den privata och den offentliga sektorn. Episerver bytte namn till Optimizely 2022 i samband med det amerikanska förvärvet. 

Epinova och Episerver

Epinova grundades 2007 i Norge som en specialistbyrå med en målsättningen att endast jobba med just Episerver – därav namnet Epinova. Under 2018 startade Epinova i Sverige och man lyckades relativt omgående rekrytera flera seniora profiler i branschen med lång erfarenhet av Episerver, inklusive VDn Linus Ekström som själv jobbat 13 år på Episerver, vilket ledde till att bolaget har vuxit kraftigt. Epinova är idag en ledande nordisk spelare – fortfarande med fokus på just Episerver (Optimizely).

Lyft din webb tillsammans med oss!

Hur? Som första steg är det bara att fylla i din e-postadress och skicka in. Vi tar därefter kontakt med dig inom kort.