Coor satsar på tillgänglighet och hållbarhet
Genom ett strategiskt och användarcentrerat angreppssätt har Coor transformerat sin digitala närvaro till en kraftfull plattform som inte bara speglar deras varumärke utan också aktivt bidrar till att uppnå affärsmålen. Ett lysande exempel på hur strategiskt insiktsarbete och teknisk expertis kan gå hand i hand för att skapa verkligt affärsvärde!
Coor kan service och finns på tusentals arbetsplatser runt om i Norden. Som en av Nordens ledande facility managment-leverantörer erbjuder Coor alla de tjänster som krävs för att en verksamhet ska fungera bra och effektivt, från fastighetsdrift, energi- och säkerhetslösningar till lokalvård, drift av personalmatsalar, reception, konferens och kaffe.
Med stort fokus på hållbarhet och innovation är det viktigt för Coor att även webbplattformen lever upp till dessa ambitioner.
Bakgrund och utmaningar
Coor, som är ett företag med webbplatser i flera länder och på flera språk, stod inför behovet att uppdatera sin Optimizely-baserade webbplattform för att effektivisera sin innehållshantering och webbnärvaro.
Den nuvarande lösningen har existerat i många år, vilket gjort att den med tiden växt i både innehåll, komplexitet, antal integrationer och ”teknisk skuld”. Nuvarande lösning hade blivit tung och svår att jobba i för redaktörer samt kostsam att underhålla och utveckla.
Med en önskan om fördjupad förståelse för sina användares beteenden och användarresor, var målet att skräddarsy den nya webbplatsen efter deras behov.
Uppdraget omfattade flera steg, där vi initialt genomförde ett strategiskt insiktsarbete ihop med Coor. Att definiera vad målet är med en ny webblösning är alltid vägledande, och att förstå målgruppernas drivkrafter och behov är centralt för att skapa en användarcentrerad design, som i förlängningen också stödjer Coors vision och verksamhetsmål.
Med resultaten från user insights-projektet att luta sig emot blev startsträckan kort när vi skulle påbörja en omfattande uppgradering av alla våra externa webbplatser.
Mia Odeh, webbprojektledare från Coor
Snabbt införande genom hög grad av återanvändbarhet
I nästkommande steg har en ny kraftfull plattform tagits fram baserad på den senaste versionen av Optimizely (CMS version 12). Den utgår från Epinovas ramverk som redan i grunden har stöd för att kunna hantera flera webbplatser och varumärken inom en och samma Optimizely-installation. Plattformen består av Coors samtliga webbplatser:
- En Investor Relations-webb (IR, företag)
- Fem marknadswebbar (i olika språkversioner)
- Sju varumärkeswebbar
Ramverket som Coor drog nytta av består i övrigt av ett ”starterkit” med sidmallar, block, kraftfull bildhantering och funktioner för felhantering, ökad säkerhet och prestanda.
Själva innehållsflytten hanterades av Epinovas Content Migration Engine som är ett tidsbesparande verktyg med många positiva effekter. Förutom att Coor automatiserat kunde flytta över den stora bulken av sidor och bilder, så levererade verktyget stöd i redirectarbetet.
Kombinationen av Epinovas ramverk och Epinovas Content Migration Engine gjorde det möjligt att lansera 13 webbplatser inom en tidsram på 8 månader – både tidseffektivt och lönsamt.
Den nya, uppdaterade webbplattformen är en central komponent i Coors strategi för att skapa de mest framgångsrika arbetsmiljöerna i Norden. Med ett starkt fokus på användarcentrerad design och teknisk excellens har Coor nu en robust plattform för fortsatt tillväxt och innovation.
säger Ulrika Mikiasson, Epinovas projektledare.
Tillgänglighet, hållbarhet och kundfokus
Med fokus på tre saker – tillgänglighet, hållbarhet och innovation – har Coor nu en webblösning med stort kundfokus, en bättre användarupplevelse, optimerade processer och förbättrade innehållsstrukturer.
En röd tråd genomsyrar hela webben oavsett land eller varumärke så att besökarna snabbt ska känna igen sig och hitta information, skicka in kundförfrågningar eller jobbansökningar och hålla sig uppdaterade - Ett effektivt verktyg för att attrahera och informera – helt i linje med Coors mål.
Mia Odeh, webbprojektledare från Coor:
Att bygga 13 helt nya webbplatser utan att tappa fart i det dagliga arbetet är en hög ambition, men genom att använda Epinovas lösningar fick vi ett rejält försprång. Framework, i kombination med migreringsverktyget, genererade”förslag” till hur de nya sidorna skulle se ut och fungera, och vi kunde iterera i omgångar under projektets gång för varje del av CMS:ets byggstenar skulle bli optimerade utifrån såväl användarnas som redaktörernas behov. Parallellt med utvecklingen av den nya webbplattformen har vi även haft möjlighet att etablera nya, mer effektiva arbetssätt för redaktörerna. Utöver att ha uppgraderat till en modern och tekniskt stabil plattform så är vi glada och stolta över att också ha lyckats förbättra tillgängligheten, hållbarheten och användarupplevelsen på våra webbplatser.
Besök den nya webben på www.coor.com. Därifrån kan du sedan enkelt nå de övriga webbplatserna!