Optimizely döper sitt huvuderbjudande till "Optimizely One"
Optimizely One är en omprofilering av flaggskeppet "DXP" för att betona hur Optimizelys produktsvit nu utgör en komplett verktygslåda för hela publiceringscykeln, från innehållsplanering och innehållskapande till experimentering och dataanalys.
Under 2021 och 2022 gjorde Optimizely ett betydande antal förvärv. Bland dem fanns till exempel Welcome, numera Content Marketing Platform (CMP). De förvärvade lösningarna, såväl som kärnkomponenter som CMS:et, sammanfogas nu på ett sätt så att användarna mer sömlöst kan röra sig mellan dem.
En "One" plattform med stort O.
Optimizely One - ett "operativsystem för marknadsföring"
Fram till nyligen har vi använt termen "Optimizely DXP" för att beskriva den molnbaserade produktfamiljen från Optimizely. Framöver kommer dock "Optimizely One" att vara den term som används. Det är inte en ny produkt, utan snarare en form av marknadspaketering som ersätter det tidigare "DXP"-namnet. En omprofilering som signalerar, om inte slutet på en resa, så en betydande milstolpe.
DXP, "Digital Experience Platform", är en branschterm som används för att förklara vad de här typerna av plattformar har att erbjuda. Det har dock inte tjänat som ett unikt varumärke, särskilt då många andra aktörer i branschen, som till exempel Sitecore och Adobe, också använder termen för sina produkter.
Namnet Optimizely One lanserades under hösten 2023 och "DXP" som namn kommer därmed att avvecklas (men för tydlighetens skull: Optimizely One är i allra högsta grad fortfarande en DXP-plattform).
Optimizely One blir alltså den övergripande termen för hela den molnbaserade produktfamiljen från Optimizely framöver, och man kan tänka sig att ordet "One" används för att betona kopplingen mellan produkterna.
Det nya namnet antyder också att om du driver en webbplats eller e-handel så har du en enda centraliserad plats, likt en schweizisk armékniv, för att hantera all din digitala marknadsföring.
Varför kallas Optimizely One för "ett operativsystem"?
Det här ska inte tolkas bokstavligt - det är inget nytt operativsystem som ska installeras. Det är ett sätt att säga att alla produkter i Optimizelys ekosystem designas för att fungera tillsammans, som ett all-in-one system för digital marknadsföring. Det inkluderar verktyg för varje steg i processen - från att samla in och organisera data, till planering och publicering av innehåll eller produktinformation, och vidare till personalisering, experimentering och dataanalys.