Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Optimizely döper sitt huvuderbjudande till "Optimizely One"

Optimizely One är en omprofilering av flaggskeppet "DXP" för att betona hur Optimizelys produktsvit nu utgör en komplett verktygslåda för hela publiceringscykeln, från innehållsplanering och innehållskapande till experimentering och dataanalys.

Optimizely One livscykeln

Under 2021 och 2022 gjorde Optimizely ett betydande antal förvärv. Bland dem fanns till exempel Welcome, numera Content Marketing Platform (CMP). De förvärvade lösningarna, såväl som kärnkomponenter som CMS:et, sammanfogas nu på ett sätt så att användarna mer sömlöst kan röra sig mellan dem.

En "One" plattform med stort O.

Optimizely One - ett "operativsystem för marknadsföring"

Fram till nyligen har vi använt termen "Optimizely DXP" för att beskriva den molnbaserade produktfamiljen från Optimizely. Framöver kommer dock "Optimizely One" att vara den term som används. Det är inte en ny produkt, utan snarare en form av marknadspaketering som ersätter det tidigare "DXP"-namnet. En omprofilering som signalerar, om inte slutet på en resa, så en betydande milstolpe.

DXP, "Digital Experience Platform", är en branschterm som används för att förklara vad de här typerna av plattformar har att erbjuda. Det har dock inte tjänat som ett unikt varumärke, särskilt då många andra aktörer i branschen, som till exempel Sitecore och Adobe, också använder termen för sina produkter. 

Namnet Optimizely One lanserades under hösten 2023 och "DXP" som namn kommer därmed att avvecklas (men för tydlighetens skull: Optimizely One är i allra högsta grad fortfarande en DXP-plattform).

Optimizely One blir alltså den övergripande termen för hela den molnbaserade produktfamiljen från Optimizely framöver, och man kan tänka sig att ordet "One" används för att betona kopplingen mellan produkterna.

Det nya namnet antyder också att om du driver en webbplats eller e-handel så har du en enda centraliserad plats, likt en schweizisk armékniv, för att hantera all din digitala marknadsföring. 

Varför kallas Optimizely One för "ett operativsystem"?

Det här ska inte tolkas bokstavligt - det är inget nytt operativsystem som ska installeras. Det är ett sätt att säga att alla produkter i Optimizelys ekosystem designas för att fungera tillsammans, som ett all-in-one system för digital marknadsföring. Det inkluderar verktyg för varje steg i processen - från att samla in och organisera data, till planering och publicering av innehåll eller produktinformation, och vidare till personalisering, experimentering och dataanalys.

Optimizely One - ekosystem för marknadsförare

Ett nytt sätt att jobba med marknadsföring – med överblick, snabbhet och datadrivna beslut. Resultatet: digitala upplevelser som kunderna kommer att älska.

Skapar enkelhet genom en helt integrerad produktsvit

Optimizelys produkter är framöver tänkta bli tillgängliga via en gemensam inloggning och dessutom ha ett enhetligt gränssnitt, och de byggs för att kunna utbyta information på ett enkelt sätt. Alla Optimizely-produkter har även API:er och flera av dem har färdiga standardconnectorer som för att underlätta integrationer. Vissa connectorer länkar ihop två Optimizely-produkter, medan andra kan länka Optimizely till produkter och verktyg från andra branschledande leverantörer. Därmed är du inte bunden till att enbart använda Optimizely, utan kan använda det som fungerar bäst för dig och din organisation.

Är Optimizely One en produkt du kan köpa?

Nja, det är inte en produkt du kan lägga i varukorgen, även om omprofileringen får det att låta som en helt ny plattform. Du har fortfarande flexibiliteten att kombinera de individuella produkter din verksamhet behöver från produktsviten i Optimizely One. De implementeras efter era behov och så att de passar er organisation bäst, precis som tidigare. 

Hur är Optimizely One-produkterna sammankopplade?

Om du har mer än en Optimizely-produkt kommer du att upptäcka att de kan sammanlänkas, lite som ett löpande band. Du kan till exempel ha ditt innehåll i CMS/Commerce, som matar data om besökare/kunder/försäljning vidare till Optimizely Data Platform (ODP), som i sin tur utgör grunden för segmentering och marknadsföring genom Content Marketing Platform (CMP).

Visionen för Optimizely One är att det ska uppfattas som ett sammankopplat ekosystem. Visionen är inte helt realiserad ännu, eftersom ekosystemet för närvarande består av separata produkter, men Optimizely arbetar kontinuerligt med att förbättra gemensamma gränssnitt, inloggningar, dashboards och API:er.

Läs mer om Optimizely One:

Pressmeddelande från Optimizely.

Introduktionsvideo från Optimizely.

Läs mer om olika delar av Optimizelys produktsvit:

  • Content Marketing Platform, stödjer hela innehållslivscykeln – från planering och skapande, till lagring, distribution och analys. Du behöver aldrig lämna plattformen.
  • Optimizely Content Cloud (CMS), en trotjänare och ett av marknadens ledande Content Management-system.
  • Optimizely Data Platform (ODP), kunddataplattformen som samlar kunddata från olika källor i en enda central hubb och som sedan gräver fram guldkornen.
  • Optimizely Web Experimentation. Ett kraftfullt verktyg för att köra A/B-tester och multivariata tester på din webbplats.
  • Optimizely Graph. Ett nav för att samla innehåll från vilken källa som helst och leverera det till vilken kanal som helst.
  • Optimizely Visual Builder. Ett dra-och-släpp-verktyg för att, utan att koda, bygga visuella upplevelser.

Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna ta fram en helt ny webb – eller att ta hand om och förbättra din nuvarande lösning.