Med 20 000 besökare varje dag gäller det att ha koll på användarnas behov
Den norska myndigheten Kartverket, motsvarigheten till svenska Lantmäteriet, hanterar data från både hav, land och rymd. Epinova hjälpte Kartverket att ta ett omtag i sin digitala närvaro.
Den norska myndigheten Kartverket, motsvarigheten till svenska Lantmäteriet, samlar in och strukturerar data från både hav, land och rymd. Det är med andra ord mycket innehåll som ska presenteras på ett överskådligt sätt, vilket inte är någon lätt uppgift. Den gamla webbplatsen hade nästan 10 år på nacken och det tungrodda teknikarvet förde med sig begräsningar och kompromisser, men med Epinovas hjälp tog myndigheten ett omtag i sin digitala närvaro.
Bäst-före-datumet var nått
Kartverket har en bred och varierande grupp av användare. Myndigheten erbjuder allt från vandringskartor och utomhuskartor till fastighetsregistrering och information om havsnivåer.
Med över 20 000 besökare på kartverket.no varje dag riktar sig webbplatsen både till företag och privatpersoner. Tillsammans med Epinova har myndigheten tagit steget in i en modern lösning baserad på Optimizely (tidigare Episerver), och ett uppdaterat och mer tjänstebaserat utseende som gör det mycket lättare och snabbare att hitta den information man söker.
Bäst-före-datumet var inte bara nådd för tekniken. Delar av innehållet hade sorterats och strukturerats efter interna ämnesområden och de tekniska begränsningarna gjorde det svårt att presentera innehållet på ett tydligt och användbart sätt.
Kartverket ville att den nya webbplatsen skulle bli den viktigaste ingången för de olika tjänsterna man erbjuder. I takt med teknikens framfart har också besökarnas förväntningar på Kartverkets webbplats ökat. För att säkerställa att både Kartverkets vision och användarnas behov tillgodosågs började vi från grunden. Vad behöver användarna egentligen? Och vad förväntar de sig att kunna hitta och göra på webben?
Sveinung Engeland, Senior kommunikationsrådgivare, Kartverket
– Vi lärde känna många riktigt smarta personer som ständigt tänkte kreativt och var lösningsorienterade. Vi hade många krav och önskemål till utvecklarna, men deras inställning var alltid att allt går att lösa, de fastnade aldrig utan kom på flera smarta lösningar.
Vägen mot en ny webbplats
Epinova var ansvariga för den tekniska utvecklingen och vårt norska systerbolag Northern Beat stod för konceptutveckling, UX och design. Vi har arbetat som ett tvärfunktionellt team i nära samarbete med Kartverkets produktägare och med uppbackning av Kartverkets kundtjänst och andra avdelningar inom myndigheten.
En viktig utgångspunkt blev granskningen av webbplatsstatistik och analysdata från flera år bakåt. Det var guld värt och fick oss att snabbt komma igång med användartestning. Eftersom målgruppen är så bred med såväl företag som privatpersoner så behövde vi ta hänsyn till många typer av intressenter. Det var även viktigt för oss att säkerställa redaktörernas perspektiv. Ett flexibelt och användbart redaktörsgränssnitt var A och O för en framgångsrik och hållbar lösning.
Den nya webbplatsen baseras på Epinovas ramverk
Den nya webbplatsen är baserad på Optimizely (f.d. Episerver) och Epinovas ramverk som vi använder för att snabbare kunna leverera högkvalitativa lösningar. Den innehåller även flera av Epinovas färdiga moduler som Epinova Responsive Images för modern responsiv bildhantering vilket säkrar bra prestanda och hjälper redaktörerna med bildhanteringen. Lösningen använder även Search and Navigation (tidigare Episerver Find) både för fritextsökning och för att kunna presentera innehåll baserat på taxonomi.
Med integrerade applikationer presenteras komplex information på ett visuellt bra sätt för besökarna, som till exempel:
- Möjligheten att kunna se hur möjliga framtida förändringar i havsnivå påverkar bebyggelse nära hav.
- Visa information om kommunsammanslagningar som genomförts i Norge senaste åren.
- Att presentera rättelser till sjökort på ett strukturerat sätt.
- Nedladdningslösning för 16.000 historiska kartor som kan laddas ner gratis.
Med användarna i centrum nås målet - nämligen att göra vardagen lite enklare för de 20 000 som besöker kartverket.no varje dag!