Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Tillgänglighet

Människor ignorerar design som ignorerar människor

Digitala produkter, tjänster och gränssnitt ska kunna användas av alla, oavsett fysiska, kognitiva eller sensoriska begränsningar, på ett smidigt och inkluderande sätt. Detta är en självklarhet för oss på Epinova, och vi har flera medarbetare som är certifierade inom ämnet.

Att satsa på tillgänglighet och inkludering i digitala tjänster och produkter ger flera konkreta fördelar. Genom att skapa digitala tjänster som alla kan använda når ni en större målgrupp och konverteringar ökar, samtidigt som det säkerställer att lagkrav följs och minskar juridiska risker. Även SEO förbättras av tillgängligt innehåll. Tillgänglighet och inkludering är inte bara rätt ur ett socialt perspektiv, det är en konkurrensfördel som ger både affärsnytta och kundvärde.   

Tillgänglighet

I takt med att lagar och direktiv införs ställs högre och högre krav på tillgänglighet, krav som är här för att stanna. Det är inte längre en fråga om valfrihet, utan det är en fundamental aspekt – en hygienfaktor – för en professionell webbutvecklare eller designer. Kort och gott något som alla företag borde prioritera. 

Tillgänglighet handlar inte bara om att göra digitala produkter mer användarvänliga, utan också om att förenkla vardagen för personer med tillfälliga eller permanenta funktionsvariationer. Det finns tydliga riktlinjer framtagna av WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som om de följs säkerställer att digitala lösningar är tillgängliga. Dessa riktlinjer är indelade i tre nivåer – A, AA och AAA – och fungerar som en värdefull resurs för designers, utvecklare och alla som vill skapa tillgängliga digitala upplevelser. 
 
A – är den lägsta ambitionsnivån och innehåller de högst prioriterade kraven, som tillräckligt hög färgkontrast mellan text och bakgrund så att användaren inte har svårt att läsa texten.  

AA – måste uppfyllas av dem som har lagkrav på sig. Ett exempel är att video ska ha undertext och användaren ska kunna stoppa, pausa och spola fram- och tillbaka en video. Detta är den nivå vi på Epinova jobbar efter, om inte kunden har specifika krav eller behov av nästa nivå. 

AAA – är den högsta ambitionsnivån. Här finns exempelvis riktlinjer om exceptionellt hög kontrast, flera navigeringsalternativ och förenklat innehåll.  Det är så klart bra att uppfylla även dessa krav men de kräver ofta en högre ambition. 

Tillgänglighetsanalys

Med vår expertis inom tillgänglighetsgranskning hjälper vi dig att se till att din webbplats både följer de internationella standarderna enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) och främjar en inkluderande användarupplevelse. 

Användarfokus och empati

Tillgänglighet handlar inte bara om att uppfylla krav, utan om att skapa digitala lösningar som fungerar för alla genom ett användarfokuserat och empatiskt arbetssätt. WCAG bygger på fyra grundprinciper. Att följa dessa principer underlättar att skapa inkluderande och användarvänliga digitala upplevelser. 
 
Möjlig att uppfatta - Information och gränssnitt måste vara lätta att uppfatta och förstå. 

Hanterbar - Alla funktioner ska kunna användas, även av personer som är beroende av hjälpmedel som skärmläsare eller röststyrning. 

Begriplig - Gränssnitt och innehåll ska vara intuitiva, med tydligt språk och stöd för olika språkalternativ. 

Robust - Digitala tjänster ska fungera konsekvent över olika enheter, plattformar och hjälpmedel.

 

Om vi inte medvetet inkluderar är risken stor att vi omedvetet exkluderar

Inkludering 

Det är lätt att förväxla inkluderande design med tillgänglig design, men det finns en viktig skillnad: 

Tillgänglig design

Handlar främst om att säkerställa att det inte finns några konkreta hinder som utestänger vissa användare, exempelvis dålig kontrast, otydlig struktur eller för liten text. 

Inkluderande design

Fokuserar på att identifiera och rätta till exkludering på bredare plan, vilket ibland innebär att göra design mer tillgänglig – men också att skapa en känsla av representation och tillhörighet. 

Inkluderande design är ett humanistiskt och empatiskt förhållningssätt med ett bredare perspektiv än tillgänglig design och handlar om att göra design och representativ för så många människor som möjligt.  Målet är att designa för mångfald och inkludering och det sker genom att vi lär oss och förstår människor från olika bakgrunder och perspektiv. Det är ett tankesätt som uppmuntrar oss att ta hänsyn till faktorer som storlek, form, ålder, kön, sexualitet, etnicitet, utbildningsnivå, inkomst, språk, kultur, seder och till och med kostvanor när vi utformar produkter och tjänster.  
 
Det kan handla om att välja bilder som representerar fler, reflektera över hur mycket information vi egentligen kräver från användarna när de ska signa upp på ett nyhetsbrev eller att vi använder ett språk som är svårt för vissa användare att förstå. 

I designprocessen tänker vi på skillnaderna och styr designen så att den inkluderar fler, och får människor att känna sig välkomnade, sedda, hörda och trygga. 

Att designa inkluderande innebär inte att skapa en enda lösning för alla, utan att designa olika sätt för alla att kunna delta i en upplevelse med en känsla av tillhörighet.

Microsoft

Tillgänglihet och inkludering driver både tillväxt och lojalitet 

Ökad marknadstillgång 

En fullt ut tillgänglig webbplats maximerar räckvidden och det ger dig i förlängningen tillgång till en större och mer diversifierad publik. Ju fler som obehindrat kan ta del av det du vill nå ut med, desto större är chansen att du får en bredare kundbas som läser ditt innehåll eller köper dina produkter. 

Lojala besökare 

Inkluderande och tillgänglig design skapar lojala kunder. Om du gillar en tjänst så är du mer benägen att såväl återvända som att rekommendera den. 

Stärkt varumärke 

Att tillhandahålla en tillgänglig och inkluderande webbplats eller e-handel visar på socialt ansvar och omtanke, och även om det kan vara svårt att mäta så stärker det ditt företags varumärke i konsumenternas ögon. 

Större utväxling på investeringar i SEO 

Med en tillgänglig webbplats får du sökmotoroptimering på köpet. Sökmotorer som exempelvis Google gillar webbplatser där inga tekniska hinder står i vägen för dess förmåga att indexera innehåll effektivt. Det resulterar alltså i bättre organisk synlighet, något du kan läsa mer om i min kollega Ahmets blogginlägg här. 

Klimatavtryck 

Tillgängliga webbplatser tenderar vara mer effektiva och kräver mindre dataöverföring. Det förbättrar inte bara laddningstiderna utan också minskar energiförbrukningen kopplat till drift och underhåll. Genom att optimera din lösning bidrar du alltså till minskat klimatavtryck, och det är alltmer viktigt i en värld där hållbarhet, miljömedvetenhet och dataskam är ord i fokus. 

Läs mer: Hållbara webbplatser är en självklarhet för oss på Epinova 

Vill du också ta klivet mot nya affärsmöjligheter!

Att investera i tillgänglighet och inkludering är inte bara en kostnad – det är en affärsmöjlighet. Genom att skapa lösningar som fungerar för fler människor, oavsett deras bakgrund, fysiska förmågor eller livssituation och är representativ för så många som möjligt utökar du räckvidden och förbättrar användarupplevelsen. Det blir din katalysator för att nå en bredare publik. Låt oss hjälpa dig med tillgänglighet och inkludering! 

Joakim Sommar i soffa