Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Digital strategi

Grunden i din långsiktiga planering

Den digitala upplevelsen är tongivande för kundnöjdheten idag. En gedigen strategi lägger grunden för att kunna ta beslut om, planera för, implementera, och kontinuerligt vidareutveckla en webblösning som skapar värde under en lång tid framåt.

Redo att lyfta din webb?

Ta det första steget mot en starkare digital framtid. Tryck på knappen, fyll i din e-post och så hör vi av oss inom kort!

Raket som lyfter

Att ha en digital strategi som ligger till grund för din långsiktiga digitala planering kommer hjälpa dig att prioritera och utveckla den digitala närvaron över tid för att på bästa sätt uppnå företagets definierade mål.

Att arbeta strategiskt bygger på ett antal hörnstenar:

  1. Tydligt definierad riktning och uppsatta mål
  2. Långsiktigt och hållbart arbetssätt med kontinuerlig utveckling
  3. Mätpunkter och ett datadrivet förbättringsarbete
  4. Förståelsen för webbens roll i ett större sammanhang, det digitala ekosystemet och den digitala användarupplevelsen
  5. Genuint intresse för och kunskaper om dina användares behov och prioriteringar

Knyt webben närmare affärsmålen

En digital strategi definierar åt vilket håll webben ska utvecklas. Den ska även bidra till en ökad förståelse för webbens roll. Den blir ett stöd i att minska risken för felinvesteringar samt förstärker och knyter webben närmare företagets övergripande affärsmål.

Att ha ett strategiskt och kontinuerligt arbetssätt som baseras på kunskap om dina besökares behov, prioriteringar och förväntningar är nyckeln till att skapa en fantastisk användarupplevelse.

Mål och KPI:er​

En del av strategiarbetet innebär att sätta upp digitala mål och KPI:er. Detta sker ofta i workshopform där gärna flera stakeholders får delta – för att få med olika perspektiv och behov. ​

​Mätplan och roadmap

Mätpunkter och ​KPI:er sammanställs i en mätplan, som i sin tur ligger till grund för att implementera spårning och konfigurera valda verktyg och system för mätningen. På Epinova använder vi oss av en roapmap som tydligt visualiserar vad ni vill uppnå på både kort och lång sikt. Det fungerar även som ett arbetsdokument för webbteamet i deras löpande arbete.

Vårt arbetssätt - från strategi till funktion

Vår målbild är att det ska finnas en röd tråd från vårt strategiska arbete ända fram till färdigutvecklad funktion. Vi använder en modell som kallas för Triple Diamond. Den ger oss möjlighet att iterera idéer som vi utvärderar i UX-koncept och design, för att till sist omsätta till grymma digitala lösningar.

Triple diamond sätter upplevelsen i centrum

  • Det ger dig möjlighet att löpande utforska och verifiera olika tänkbara lösningar.
  • Förståelsen för din verksamhet och dina målgruppers behov styr hur lösningen ska utformas och utvecklas över tid.
  • Strategisk analys varvas genom hela arbetet för att skaffa insikter och skapa förståelse för vilka förutsättningar och möjligheter som finns.

Att ta fram en strategi som stödjer affärsmål

Är din webbstrategi en hyllvärmare? Vi hjälper dig att damma av, eller ta fram en ny strategi som både stödjer era affärsmål och fungerar i vardagen.

Camilla Karlsson

Lyft din webb tillsammans med oss!

Hur? Som första steg är det bara att fylla i din e-postadress och skicka in. Vi tar därefter kontakt med dig inom kort.

Vi kan hjälpa dig med:

Med vår breda erfarenhetsbank anpassar vi vår leverans och vårt arbetssätt efter varje kunds förutsättningar för bästa möjliga resultat.