En genomtänkt digital strategi är avgörande för att säkerställa att verksamheten inte bara anpassar sig till dagens digitala krav, utan också ligger steget före konkurrenterna. Genom att definiera tydliga mål, effektivisera processer och prioritera och utveckla den digitala närvaron över tid kan strategin bidra till att öka kundnöjdhet, förbättra interna arbetsflöden och skapa nya intäktsmöjligheter. Dessutom ger den en stabil grund för att fatta beslut, minimera risker och maximera lönsamhet på era investeringar. En digital strategi är inte bara en plan – det är en katalysator för långsiktig tillväxt och framgång.
Strategins hörnstenar
Att arbeta strategiskt bygger på ett antal hörnstenar:
En holistisk syn
Den digitala varumärkesupplevelsen är ett ekosystem i sig med många olika kontaktytor, som till exempel webbplatser, appar eller digitala skärmar i butik. Att dessa samverkar och skapar igenkänning är en avgörande faktor för hur trovärdigt och prisvärt ett varumärke och dess produkter och tjänster uppfattas. Därför är det viktigt att ha en holistisk bild över ekosystemet och förstå det enskilda projektets roll i ett större sammanhang, och på så sätt skapa en sammanhängande, tydlig och trovärdig upplevelse.
Riktning och mål
En digital strategi bidrar till en ökad förståelse för era användares behov, prioriteringar och förväntningar, vilken roll er digitala närvaro har och definierar åt vilket håll den ska utvecklas. Den är ett kraftfullt stöd i att minska risken för felinvesteringar samt förstärker och knyter era digitala lösningar närmare företagets övergripande affärsmål.

Mätpunkter och datadrivet förbättringsarbete
Konvertering & webbanalys
En viktig del av strategiarbetet involverar att sätta upp digitala mål och KPI:er (Key Performance Indicators). Mål definierar vad projektet ska uppnå och ger riktning, medan KPI:er fungerar som mätbara riktmärken för att följa utvecklingen och utvärdera resultaten. Utan tydliga mål och mätbara indikatorer riskerar projektet att tappa fokus, leda till ineffektiva insatser och att ni missar affärsmålen. För att få med olika perspektiv och behov är det bra om flera intressenter deltar och vi gör det gärna i workshopform.
Långsiktigt och hållbart arbetssätt med kontinuerlig utveckling
Genom att kontinuerligt utveckla och anpassa den digitala närvaron kan vi skapa långsiktigt hållbara lösningar och driva användarcentrerad design. På Epinova använder vi oss av en arbetsmodell som ger oss möjlighet att iterera idéer som vi utvärderar i UX-koncept och design, för att sedan omsätta till digitala lösningar. Vi arbetar också fram en roadmap som tydligt visualiserar vad ni vill uppnå på både kort och lång sikt. Det fungerar även som ett arbetsdokument för teamets löpande arbete.