En innehållsstrategi handlar om att skapa relevant och värdeskapande innehåll som når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt och i rätt format. Det innebär att förstå användarnas behov, sätta tydliga mål, skapa konsekvent tonalitet, välja rätt innehållstyper och strukturera informationen så den är lättillgänglig. Strategin styr också hur innehåll hanteras, distribueras och underhålls samtidigt som den stödjer er i att kunna rensa, prioritera och undvika ”slumpmässig publicering”.
God informationsstruktur bidrar till bättre SEO
Både innehållet och informationsstrukturen påverkar er sökbarhet och SEO (Search Engine Optimization). Därför inkluderar strategin också en publiceringsplan, optimering för sökmotorer och kontinuerlig mätning för att säkerställa att innehållet presterar och bidrar till verksamhetsmålen. Men minst lika viktigt, om inte viktigare, är givetvis användbarheten för besökaren. Rätt känsla och upplevelse, i kombination med att era besökare snabbt hittar rätt kommer bidra till ökad konverteringsgrad i dagens stenhårda digitala konkurrens.

Vikten av ett välplanerat innehållsarbete
Underskatta inte tiden innehållsarbetet kräver för en ny digital lösning. Det tar i regel längre tid än många tror. Innehållsarbetet behöver med andra ord starta tidigt och drivas parallellt med teknikimplementationen.
I regel är det aldrig aktuellt att rakt av föra över befintligt innehåll till en ny lösning, då själva anledningen till plattformsbytet ofta är nya tekniska behov eller kanske en redesign. Vanligen behöver ni då gå igenom allt innehåll, värdera det och städa bort sådant som inte längre ska användas. För att göra det på rätt sätt krävs en tydlig plan och viktiga beslut.