Konvertering och webbanalys
Det bästa med online är att allt kan mätas!
Att få fakta och se att det du gör faktiskt ger resultat är en viktig del när du driver en webbplats eller e-handel. Vi hjälper dig att öka din konvertering och nå dina affärsmål genom mätning, experimentering och analyser.
Digital framgång genom webbanalys och konverteringsoptimering
Det blir allt viktigare att förstå och dra nytta av kunddata för att förbättra dina erbjudanden och stärka din position på marknaden. Vår syn är att den processen med fördel etableras redan i insikts- och strategiarbetet.
I insiktsfasen kartläggs nuläge, förutsättningar och målsättningar för vad du vill uppnå med din webbplats eller e-handel. Utifrån insikterna formulerar vi sedan en strategi för det fortsatta arbetet och här konkretiserar vi även vad som ska mätas och hur uppföljning kommer att ske.
Mål och KPI:er
I ett arbetsmöte kartlägger vi dina mål och KPI:er. Detta sker ofta i workshopform där gärna flera stakeholders får delta – för att få med olika perspektiv och behov.
Mätplan
Mätpunkter och KPI:er sammanställs i en mätplan, som i sin tur ligger till grund för att implementera spårning och konfigurera valda verktyg och system för mätningen.
Digital dashboard
Digital dashboard visualiserar statistik och gör det lättöverskådligt att följa KPI:er i realtid – vilket ökar förståelsen av affärsmålen inom organisationen. Dessutom blir det smidigare att se mål och resultat på ett ställe. Anpassade dashboards och rapporter kan göras exempelvis via Geckoboard eller Google Looker Studio (tidigare Google Data Studio).
- Bygg en KPI kultur: Håll alla i linje kring samma milstolpar
- Motivera ditt team: Gör framsteg mot mål och nyckeltal som inte går att missa
- Reagera snabbare: Övervaka realtidsstatisk och problem snabbt
ODP – en kunddataplattform
För mer djupgående analys eller insikter om kundbeteenden där data samlas in från olika källor för att bearbetas och segmenteras kan istället en kunddataplattform som Optimizely Data Platform (ODP) tjäna syftet.