Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Konvertering och webbanalys

Det bästa med online är att allt kan mätas!

Att få fakta och se att det du gör faktiskt ger resultat är en viktig del när du driver en webbplats eller e-handel. Vi hjälper dig att öka din konvertering och nå dina affärsmål genom mätning, experimentering och analyser.

Webbanalys på digital dashboard

Digital framgång genom webbanalys och konverteringsoptimering

Det blir allt viktigare att förstå och dra nytta av kunddata för att förbättra dina erbjudanden och stärka din position på marknaden. Vår syn är att den processen med fördel etableras redan i insikts- och strategiarbetet.

I insiktsfasen kartläggs nuläge, förutsättningar och målsättningar för vad du vill uppnå med din webbplats eller e-handel. Utifrån insikterna formulerar vi sedan en strategi för det fortsatta arbetet och här konkretiserar vi även vad som ska mätas och hur uppföljning kommer att ske.

Mål och KPI:er​

I ett arbetsmöte kartlägger vi dina mål och KPI:er. Detta sker ofta i workshopform där gärna flera stakeholders får delta – för att få med olika perspektiv och behov. ​

​Mätplan 

Mätpunkter och ​KPI:er sammanställs i en mätplan, som i sin tur ligger till grund för att implementera spårning och konfigurera valda verktyg och system för mätningen.

Digital dashboard

Digital dashboard visualiserar statistik och gör det lättöverskådligt att följa KPI:er i realtid – vilket ökar förståelsen av affärsmålen inom organisationen. Dessutom blir det smidigare att se mål och resultat på ett ställe. Anpassade dashboards och rapporter kan göras exempelvis via Geckoboard eller Google Looker Studio (tidigare Google Data Studio).

  • Bygg en KPI kultur: Håll alla i linje kring samma milstolpar
  • Motivera ditt team: Gör framsteg mot mål och nyckeltal som inte går att missa
  • Reagera snabbare: Övervaka realtidsstatisk och problem snabbt

ODP – en kunddataplattform

För mer djupgående analys eller insikter om kundbeteenden där data samlas in från olika källor för att bearbetas och segmenteras kan istället en kunddataplattform som Optimizely Data Platform (ODP) tjäna syftet.

Webbexperiment – få bevis innan utveckling

Optimera din webbplats med webbexperimentering (A/B-tester). Baserat på data arbetar vi fram förbättringsförslag för att öka din konvertering och nå dina affärsmål. Genom webbtester får du bevis på idén innan utveckling - och vi följer gemensamt upp hur väl din webbplats presterar.​

Utifrån datadrivna insikter formulerar vi hypoteser/idéer, som ligger till grund för att köra igång webbexperiment – exempelvis A/B-tester, Multivariat tester (funnel) eller personalisering. Data insikterna kan även fungera som vägledning vid prioritering av backlog.  

Läs intervju med vår expert Ulrika

Vi hjälper dig att öka din konvertering!

Vill du också komma igång med experiment, mätning och analys för att öka din konvertering och nå dina affärsmål? Hör av dig direkt.

Ulrika Mikiasson

Vi kan hjälpa dig med:

Med vår breda erfarenhetsbank anpassar vi vår leverans och vårt arbetssätt efter varje kunds förutsättningar för bästa möjliga resultat.