Elite Hotels tar kundresan mot nya höjder
Hotellkedjan har gjort en resa från innovativt studentboende till prestigefyllda hotelldestinationer. Nu är webben också en del i att ge kunderna den bästa totalupplevelsen!
Från studentrum till anrika hotell
Elite Hotels of Sweden startade på 1950-talet vid Stockholms studentkår. Den nyskapande idén var att hyra ut tomma studentbostäder som tillfälliga hotellrum under sommarmånaderna. Verksamheten drevs som en stiftelse, men i och med öppnandet av anrika Savoy hotell i Malmö bildades ett aktiebolag där affärsidén var att förvärva anrika stadshotell och gästgiverier och med ekonomiska insikter och varsam hand omvandla dem till framgångsrika och lönsamma hotell.
Idag är Elite Hotels en av Sveriges största och mest respekterade hotellkedjor, med över 40-talet hotell från Malmö i söder till Kiruna i norr. Elite Hotels förenar klassisk stil med moderna trender och man vill ge sina gäster den absolut bästa totalupplevelsen med en känsla av tradition, kvalitet och flärd.
Mycket mer än bara en hotellkedja
Drivna av förändrade resevanor orsakade av corona-pandemin är Elite Hotels mycket mer än bara en hotellkedja. Med ett urval av SPA-anläggningar, destinationshotell som Ad Astra med italiensk influens och Wood hotel i norra Sverige, som är en unik 20-våningsbyggnad i trä. Elitegruppen innehåller också Bishop Arms-kedjan med gastropubar över hela Sverige. Med detta breda utbud av faciliteter strävar Elite Hotels efter att bli mycket mer av en destinationupplevelse, mer än bara en plats att sova på.
Bakgrund och utmaning
Trots att Elite Hotels hade en fungerande webbplats i sig så fanns det många andra utmaningar i ekosystemet kring webben. Bokningar skapades i ett externt system vilket begränsade möjligheterna att kunna spåra, optimera och vidareutveckla hela kundresan. Lösningen hade också en stor teknisk skuld vilket gjorde den var svårjobbad för redaktörer och kostsam att underhålla.
En sömlös användarupplevelse - för både kunder och redaktörer
Elite Hotels ville ha hjälp med att...
- Ta full kontroll över sitt bokningsflöde för att skaffa sig insikter och förbättra varje steg i kundresan
- Förbättra användarupplevelsen genom hela bokningsflödet
- Skapa och erbjuda hotellpaket på ett smidigt och överskådligt sätt
- Öka bokningsgraden och maximera möjligheterna till merförsäljning
- Förenkla för redaktörerna
Både användare och SEO i fokus
Genom att integrera medlemssystem och bokningssystem har Elite Hotels nu en webbplats som möjliggör för besökare att smidigt söka efter tillgängliga rum, se tillgängliga datum, erbjudanden och paket, och få priser i realtid - allt i en sammanhängande och enkel användarupplevelse.
Med hjälpa av SEO-optimerade sidor och remarketing, dvs möjlighet att nå besökare som besökt webbplatsen och visat intresse, lyckas Elite Hotels nya webbplats driva mer trafik jämfört med tidigare. Genom att skaffa sig insikter, statistik och analysera realtidsdata kan nu Elite Hotels of Sweden lyfta sin kundresa till helt nya nivåer!
Utforska Elite hotels nya webbplats
Tillsammans med Elite Hotels har vi skapat en helt ny webbplats baserat på Optimizely DXP och Epinovas ramverk. Lösningen ger redaktörerna stor frihet och flexibilitet att skapa och utforma sidor utan stöd från utvecklare.
Elite hotels webbplatsDet har varit ett fantastiskt roligt och framgångsrikt projekt. Samarbetet med Epinova och Pineberry har fungerat jättebra. Att vi har jobbat som ett tight team tillsammans på plats hos Epinova har varit en framgångsfaktor. Jag är oerhört stolt över det resultat vi presterat och lanseringen av den nya webbplatsen!
Daniel Gineman, Head of Digital Elite Hotels of Sweden
Vi är otroligt stolta över att Elite hotels gett oss förtroendet att bygga den nya webbplatsen och tillsammans med vårt systerbolag Pineberry har vi tillsammans med kunden lanserat en helt ny modern och webbplats där alla KPIer pekar uppåt!
Linus Ekström, vd Epinova