Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Elite Hotels tar kundresan mot nya höjder

Hotellkedjan har gjort en resa från innovativt studentboende till prestigefyllda hotelldestinationer. Nu är webben också en del i att ge kunderna den bästa totalupplevelsen!

Skärmbild av Elite hotels nya webbplats med olika paketerbjudanden

KPIer vi och Elite hotels är stolta över

42
hotell från Malmö i söder till Kiruna i norr
25
% förbättrad prestanda
110
% nöjd kund

Från studentrum till anrika hotell

Elite Hotels of Sweden startade på 1950-talet vid Stockholms studentkår. Den nyskapande idén var att hyra ut tomma studentbostäder som tillfälliga hotellrum under sommarmånaderna. Verksamheten drevs som en stiftelse, men i och med öppnandet av anrika Savoy hotell i Malmö bildades ett aktiebolag där affärsidén var att förvärva anrika stadshotell och gästgiverier och med ekonomiska insikter och varsam hand omvandla dem till framgångsrika och lönsamma hotell. 

Idag är Elite Hotels en av Sveriges största och mest respekterade hotellkedjor, med över 40-talet hotell från Malmö i söder till Kiruna i norr. Elite Hotels förenar klassisk stil med moderna trender och man vill ge sina gäster den absolut bästa totalupplevelsen med en känsla av tradition, kvalitet och flärd. 

Bakgrunden och utmaningen

Trots att Elite Hotels hade en fungerande webbplats i sig så fanns det många andra utmaningar i ekosystemet kring webben. Bokningar skapades i ett externt system vilket begränsade möjligheterna att kunna spåra, optimera och vidareutveckla hela kundresan. Lösningen hade också en stor teknisk skuld vilket gjorde den var svårjobbad för redaktörer och kostsam att underhålla.

En sömlös användarupplevelse - för både kunder och redaktörer

Elite Hotels ville ha hjälp med att...

  • Ta full kontroll över sitt bokningsflöde för att skaffa sig insikter och förbättra varje steg i kundresan
  • Förbättra användarupplevelsen genom hela bokningsflödet
  • Skapa och erbjuda hotellpaket på ett smidigt och överskådligt sätt
  • Öka bokningsgraden och maximera möjligheterna till merförsäljning
  • Förenkla för redaktörerna

Både användare och SEO i fokus

Genom att integrera medlemssystem och bokningssystem har Elite Hotels nu en webbplats som möjliggör för besökare att smidigt söka efter tillgängliga rum, se tillgängliga datum, erbjudanden och paket, och få priser i realtid - allt i en sammanhängande och enkel användarupplevelse.

Med hjälpa av SEO-optimerade sidor och remarketing, dvs möjlighet att nå besökare som besökt webbplatsen och visat intresse, lyckas Elite Hotels nya webbplats driva mer trafik jämfört med tidigare. Genom att skaffa sig insikter, statistik och analysera realtidsdata kan nu Elite Hotels of Sweden lyfta sin kundresa till helt nya nivåer! 

Daniel Gineman, Elite hotels

Det har varit ett fantastiskt roligt och framgångsrikt projekt. Samarbetet med Epinova och Pineberry har fungerat jättebra. Att vi har jobbat som ett tight team tillsammans på plats hos Epinova har varit en framgångsfaktor. Jag är oerhört stolt över det resultat vi presterat och lanseringen av den nya webbplatsen!

Daniel Gineman, Head of Digital Elite Hotels of Sweden
Linus Ekström, CEO Epinova

Vi är otroligt stolta över att Elite hotels gett oss förtroendet att bygga den nya webbplatsen och tillsammans med vårt systerbolag Pineberry har vi tillsammans med kunden lanserat en helt ny modern och webbplats där alla KPIer pekar uppåt!

säger en stolt Linus Ekström, CEO på Epinova

Vill du också ta kundresan mot nya höjder!

Hör av dig till oss om du också vill ha hjälp att göra besökarna nöjda, redaktörerna lyckliga och få en ökad försäljning som resultat!