Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Coor: Förbättrad användarupplevelse med ett strategiskt angreppssätt

När Coor stod inför det faktum att webbplattformen behövde uppgraderas hade de samtidigt en önskan om fördjupade kunskaper om användarresan för olika typer av målgrupper.

Workshop with postits

Med målet att skaffa sig värdefulla insikter om hur besökarna interagerar med webben ville Coor identifiera mönster, problemområden och möjligheter till förbättring. Sedan var planen givetvis att anpassa den nya och uppgraderade webblösningen därefter!

Med det som bakgrund utförde vi på Epinova ett insiktsarbete för att identifiera hur den nya webblösningen skulle utformas, baserat på såväl användarnas behov som de mål och effekter Coor ville uppnå.

Med ett strategiskt angreppssätt har vi genomfört ett antal olika kunskapsinsamlande aktiviteter för att skaffa oss en djupare förståelse för besökarnas behov, prioriteringar och förväntningar. Att definiera vad målet är med en ny webblösning är alltid vägledande, och att förstå målgruppernas drivkrafter är centralt för att skapa en användarcentrerad design.

För oss handlade det inte enbart om tekniska eller visuella förbättringar utan om en mer holistisk transformation, och en anpassning till både till användarnas förväntningar och till Coors nuvarande vision och affärsmål.

En central del i arbetet var också att definiera rollen och positionen för .com-webben och de effekter den skulle leverera, i relation till det större ekosystemet där såväl landssajter som specifika varumärkessajter ingår.

Metod och genomförande

Initialt genomförde vi en serie workshops och andra aktiviteter för att förstå:

  • Målen för webbplatserna och de önskade effekterna för Coor.
  • Målgruppernas behov och motivationsfaktorer.
  • Hur webbplatserna effektivt ska kunna tillgodose dessa behov samtidigt som affärsmål uppnås.

Ett arbete med djupintervjuer, enkäter, webbanalys, informationsstruktur och innehållsstrategi resulterade slutligen i användarprofiler och användarresor. Som en följd av detta har vi fått ovärderliga insikter om användarnas preferenser och beteenden. Det landade även i en anpassning av domänstrategin, för att reda ut den komplexa relationen mellan .com-sajten och de olika landssajterna.

Insikterna har sedan omvandlats till konkreta åtgärder. Wireframes och visuella designförslag utformades, tillsammans med åtgärder och rekommendationer. Det har fungerat som en vägledning för både oss och Coor i att prioritera och implementera förändringarna effektivt.

– Samarbetet med Coor har varit en jättespännande resa där jag hoppas att vi lyckats förena affärsstrategi med användarbehov på ett sätt som verkligen kommer skapa mervärde för både Coor och deras kunder, säger Camilla Karlsson, Digital strateg i projektet.

Strategisk riktning och roadmap

Vi gick också ett steg längre genom att utforma en roadmap för att sätta en mer långsiktig strategisk riktning och koordinera olika initiativ. Den fungerar som en guide för när olika åtgärder ska genomföras, och det stöder inte bara kortfristiga initiativ utan även långsiktiga strategiska mål. Att kunna luta sig mot en roadmap bidrar även till att kunna hantera förväntningar inom organisationen.

Mia Odeh, webbprojektledare från Coor, berättar:

Under den här omfattande användarstudien har Epinova med erfaren och kompetent hand väglett oss genom inventering och prioritering av behoven hos såväl våra interna som externa intressenter. Tack vare noggrant utformade undersökningar fick vi resultat som bekräftade vissa av våra antaganden men också värdefulla nya insikter om hur våra användare beter sig och vad de förväntar sig av våra webbplatser. Med resultaten från user insights-projektet att luta sig emot blev startsträckan kort när vi skulle påbörja en omfattande uppgradering av alla våra externa webbplatser.

Webbplatserna har precis lanserats och med det hoppas vi sätta en ny standard för användarupplevelse inom Facility Management-branschen!

Här kan du läsa mer om själva webbprojektet