Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

BW Offshore – ny webbplats med fokus på användarupplevelsen

Med flexibla moduler och en framtidssäker plattform har BW Offshore lanserat sin publika webbplats som en viktig del av att rulla ut sitt uppdaterade varumärke.

närbild av fartyget Adolos reling med kätting

KPIs we are proud of

100
% distansarbete tillsammans med kunden
3
veckor tog det att få upp en MVP (minimum viable product)
110
% nöjd kund

Bakgrund

BW Offshore konstruerar innovativa lösningar för flytande produktion för att främja framtidens energi. Företagets mål är att bygga vidare på fyra decennier av offshore-verksamhet och projektutförande för att skapa skräddarsydda energilösningar för en ständigt föränderlig global marknad. BW Offshore är representerat i alla de större olje- och gasregionerna i världen med en flotta av 15 FPSO-fartyg (flytande produktion, lagring och lastning).

BW Offshore har slutfört 40 FPSO- och FSO-projekt under de senaste fyra decennierna, och de har en stark projektresurspool bestående av ingenjörer, byggledare, säkerhets- och kvalitetspersonal, projektplanerare och mer. BW Offshore har cirka 2000 anställda och är noterat på Oslobörsen.

Genom en smidig agil process med regelbundna avstämningar kunde vi vara hands-on i alla beslut och påverka hur sysemet sattes upp för redaktörerna för att säkerställa en framtidssäker webbplats full av möjligheter inför den första lanseringen.

Tillsammans med Epinova har vi skapat en webbplats anpassad efter våra behov samtidigt som vi har kunnat hålla både budget och leveransdeadlines.

Marita Sandvoll, Communications & Brand Specialist BWO

Uppdraget

BW Offshore behövde en ny modern webbplats som speglade både det uppdaterade varumärket och företagets nya värderingar. Den befintliga webbplatsen var både svårnavigerad för besökare och svår att arbeta i för redaktörer.

Projektet fokuserade på den visuella upplevelsen för besökare, en förbättrad innehållsstruktur och en modern och flexibel uppsättning komponenter för redaktörerna för att minska behovet av att involvera utvecklare i det dagliga arbetet.

Projektet levererades på ett smidigt sätt med användning av Kanban-metodiken där Epinova ansvarade för projektet i sin helhet och samarbetade nära med BW Offshore och andra externa leverantörer.

 

Epinovas roll

Epinova har ansvarat för projektledning och utveckling och anpassning av Episerver CMS. Webbplatsen är responsiv, har integrationer med tredjepartssystem för finansiell information samt Fotoware Digital Asset Management. Lösningen är byggd på Epinovas ramverk och använder Epinovas modul för responsiv bildhantering.

Efter den lyckade lanseringen beslutade BW Offshore att investera i att ta fram ett nytt intranät med hjälp av Epinovas ramverk för att bättre kunna kommunicera internt, skapa ett mer levande intranät och få synergier för framtida utveckling och underhåll mellan de två webbplatserna.

Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna ta fram en helt ny webb – eller att ta hand om och förbättra din nuvarande lösning.