Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

BW Offshore – ny webbplats med fokus på användarupplevelsen

Med flexibla moduler och en framtidssäker plattform har BW Offshore lanserat sin publika webbplats som en viktig del av att rulla ut sitt uppdaterade varumärke.

närbild av fartyget Adolos reling med kätting

KPI:er vi är stolta över

100
% distansarbete tillsammans med kunden
3
veckor tog det att få upp en MVP (minimum viable product)
110
% nöjd kund

Bakgrund

BW Offshore konstruerar innovativa lösningar för flytande produktion för att främja framtidens energi. Företagets mål är att bygga vidare på fyra decennier av offshore-verksamhet och projektutförande för att skapa skräddarsydda energilösningar för en ständigt föränderlig global marknad. BW Offshore är representerat i alla de större olje- och gasregionerna i världen med en flotta av 15 FPSO-fartyg (flytande produktion, lagring och lastning).

BW Offshore har slutfört 40 FPSO- och FSO-projekt under de senaste fyra decennierna, och de har en stark projektresurspool bestående av ingenjörer, byggledare, säkerhets- och kvalitetspersonal, projektplanerare och mer. BW Offshore har cirka 2000 anställda och är noterat på Oslobörsen.

Genom en smidig agil process med regelbundna avstämningar kunde vi vara hands-on i alla beslut och påverka hur sysemet sattes upp för redaktörerna för att säkerställa en framtidssäker webbplats full av möjligheter inför den första lanseringen.

Tillsammans med Epinova har vi skapat en webbplats anpassad efter våra behov samtidigt som vi har kunnat hålla både budget och leveransdeadlines.

Marita Sandvoll, Communications & Brand Specialist BWO

Uppdraget

BW Offshore efterfrågade en plattform för att kommunicera med sina aktieägare, investerare, och potentiella jobbsökande. Det fanns även ett behov av att kommunicera med de egna medarbetarna som var spridda över fyra kontinenter. Resultatet blev både en modern företagswebbplats och ett informativt och uppskattat intranät.

Projektet fokuserade på den visuella upplevelsen för besökare, en förbättrad innehållsstruktur och en modern och flexibel uppsättning komponenter för redaktörerna för att minska behovet av att involvera utvecklare i det dagliga arbetet.

Resultatet

Den nya webbplatsens design speglar det uppdaterade varumärket och företagets nya värderingar. Ur ett digitalt perspektiv har man lagt till ett antal animationer för att skapa en levande känsla. Detta tillsammans med tydligt och sakligt innehåll gör att webbplatsen känns fräsch och modern.

Intranätet är byggt med samma komponenter i CMS:et med tillägget av personaliserade block. Förutom generell information kan medarbetare numera se lokala nyheter, egna uppgifter och appar, och har tillgång till communities och kulturprogram.

I samband med lanseringen av BW Offshore fick Epinova förtroendet att lägga till ytterligare två siter på samma plattform för systerbolaget BW Energy. Det innebär att multisiten idag omfattar två externa webbplatser och två intranät. Dessa har förvaltats och vidareutvecklats över åren, nu senast med en portugisisk språkversion för att lyfta fram nya förvärv i Brasilien.

Projektleverans

Projektet levererades på ett smidigt sätt med användning av Kanban-metodiken där Epinova ansvarade för projektet i sin helhet och samarbetade nära med BW Offshore och andra externa leverantörer. 

Den agila projektmetodiken fungerade bra eftersom BW Offshore var involverade på daglig basis i beslutsfattande. Anpassningar gjordes löpande för att ta höjd för redaktörernas behov och arbetssätt samt organisationens önskemål. 

Då projektet drevs ifrån Sverige och BW Offshore befinner sig i Norge sköttes allt digitalt vilket var både effektivt och lyckosamt.

Epinovas roll

Epinova har ansvarat för projektledning och utveckling och anpassning av Episerver CMS. Webbplatsen är responsiv, har integrationer med tredjepartssystem för finansiell information samt Fotoware Digital Asset Management. Lösningen är byggd på Epinovas ramverk och använder Epinovas modul för responsiv bildhantering.

Vidareutveckling

Efter den lyckade lanseringen beslutade BW Offshore att investera i att ta fram ett nytt intranät med hjälp av Epinovas ramverk för att bättre kunna kommunicera internt, skapa ett mer levande intranät och få synergier för framtida utveckling och underhåll mellan de två webbplatserna.

Resan tillsammans med koncernen har fortsatt med ytterligare en extern webbplats och ett intranät för systerbolaget BW Energy. Siterna delar samma kodbas vilket innebär att det är enkelt och kostnadeseffektivt att återanvända befintliga och nyutvecklade block, sidor och komponenter från det andra bolaget. Att skapa en multisite är därför både ett hållbart och effektivt sätt att utveckla webbplatser.

Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna ta fram en helt ny webb – eller att ta hand om och förbättra din nuvarande lösning.