Granngårdens e-handel inspirerar
En gemensam e-handelsplattform i molnet för både felleskjopet.no och granngarden.se underlättar e-handelsköp.
Granngården ingår i Felleskjøpet, en nordisk koncern belägen i norska Lilleström. Den totala omsättningen är ungefär 2 miljarder kronor per år och omfattar både butik och e-handel.
Bakgrund
Sedan Felleskjøpet köpte det svenska företaget Granngården 2016 har trycket på e-handeln bara ökat och tiden var mogen att bygga en gemensam e-handelsplattform i molnet för både felleskjopet.no och granngarden.se. Målet har varit att förbättra kundens köpupplevelse, där kunden lättare kan hitta vad man söker och underlätta e-handelsköp och även en möjlighet att se om en vara finns i både fysisk butik och digitalt.
Sömlös användarupplevelse
Den digitala tjänsteplattformen är uppbyggd av separata mikrotjänster för att enklare kunna koppla den nya lösningen till Felleskjøpets affärssystem. Detta gör att man kan skapa samma användarupplevelse tvärs över plattformarna. Nätbutiken är uppsatt i en kombination av Microsoft Retail-server och Optimizely Commerce Cloud. Den första fasen av projektet var att få granngarden.se i en ny kostym och på en ny plattform.
Val av plattform
Vi har valt Optimizely, fd Episerver. som ny plattform och vi ser verkligen fram emot vad plattformsbytet kommer att ge, säger Monika Dagberg, E-handelschef på Granngården. Förutom Optimizely som plattform har Granngården valt att använda sig av ett nytt PIM-system, Riversand, för produkthantering, mediebibliotek och för masterdata. Riversand säkerställer att produktdata uppdateras kontinuerligt och håller också reda på att mediebiblioteket och masterdata och annan butiksinformation kan distribueras till alla kanaler.
Kundservice och chat
Samtidigt genomförs mer generösa öppettider på kundservice och förbättringar i företagets chatmotor. Granngårdens e-handels-kunder kan nu också få sina leveranser skickade från centrallager, butikens lager eller direkt från leverantören genom fraktmotorn Unifaun och ett komplext system som ger e-handelsbutiken tillgång till bolagets alla produkter och lagersaldo.
Innehåll i linje med e-handelsutvecklingen
Granngårdens nya e-handel kommer successivt att fyllas med inspiration och kunskap i både text, bild och rörligt format. Den nya e-handeln kommer att ligga som en stabil grund för den e-handelsutveckling som ligger framåt.
Innehållet på granngården.se håller fortfarande på att växa och snart kan våra kunder besöka en e-handel som blomstrar av både inspiration och kunskap. Vi vill att våra kunder ska känna att vi är den hjälpsamma grannen oavsett om de besöker oss i fysisk butik, på sociala medier eller på granngården.se.