två personer samtalar i en soffa

Epinova är både en specialist och en komplett leverantör av e-handelslösningar, som vi arbetar fram på den marknadsledande lösningen "Episerver Digital Experience Platform".

Om E-handel

Vi ska inte sticka under stolen med att e-handelsprojekt ofta är komplexa. Förutom att man ska integrera med flera olika tredjepartslösningar - som ERP, PIM, CRM och betalning - måste man också se till att data utbyts i rätt format, i rätt ordning, och att allt överensstämmer mellan de olika systemen.

Detta kräver mycket kompetens och tung integrationserfarenhet. Men det finns ingen anledning till oro, för detta är Epinovas styrka. Med vår erfarenhet och expertis guidar vi dig tryggt genom processen från A till Å.

Ett ramverk

Alla våra lösningar är baserade på vårt anpassade ramverk för e-handelsprojekt. När basfunktioner som ingår i de flesta projekt kan återanvändas istället för att kodas om varje gång, sparar detta både oss och kunden mycket arbete.

Det är därför vår interna forsknings- och utvecklingsavdelning lägger så mycket tid på att standardisera moduler som har potential för generalisering. På det viset kan flera av våra kunder dra nytta av dessa. Detta är halvfabrikat och färdig-att-använda-moduler.

Samspelet

När Epinova har spetskompetens inom Episerver och e-handel som koncept, bidrar våra partners med expertis inom bland annat ERP, PIM, POS, betalning och frakt.

ERP

ERP (enterprise resource planning) är ett affärssystem för alla organisationer och är vanligtvis en samling integrerade lösningar.

I samband med e-handel är prissättning, lager och fakturering och köptransaktioner ofta de viktigaste. En nära, oberoende och säker integration är ofta den viktigaste länken för e-handelslösningen. Detta ger också den största fördelen när du flyttar verksamheten online.

Epinova har erfarenhet av många olika ERP-lösningar som Dynamics AX, Dynamics NAV, M3 och Visma.

CRM

CRM (kundvårdshantering) är en lösning för att organisera företagets interaktion med nuvarande och framtida kunder.

God integration med CRM-systemet ger stora möjligheter till självbetjäning och kunduppföljning - både manuell och automatisk (marketing automation) - som stöds i Episerver.

Vi har stor erfarenhet av projekt där vi integrerar Episerver mot olika CRM-lösningar och känner därför till fallgropar som måste undvikas.

Betalning

Vi har integrerat mot de flesta och mest använda betalningsleverantörer på marknaden, som Klarna, PayEx, Paypal och Resursbank.

För flera av dessa har vi också färdiga moduler redo att användas, så att du kan tillämpa en färdig lösning utan att behöva uppfinna hjulet igen varje gång.

PIM

Om du behöver stödja flera kanaler med din lösning är PIM (product information management) en viktig förutsättning. PIM tillhandahåller rik basdata med ett konsekvent och effektivt sätt att bearbeta dem. På en konkurrensutsatt marknad där hela världen är är vår spelplan är det viktigt att öka precisionen och minska time to market-tiden.

Vi levererar bland annat PIM genom vårt partnerskap med inRiver, som är marknadsledande i norden inom denna typ av lösning.

POS

POS (point of sale) är det kassasystem som företaget använder för sina fysiska butiker. E-handelslösningen kan ses som en förlängning av detta, eller som en oberoende enhet. Till exempel kan kanaloberoende köpupplevelse - starta processen på ett ställe och avsluta på ett annat - kan till exempel möjliggöras genom att integrera dessa system. Dessutom ger det en enhetlig produktpresentation i alla försäljningskanaler.

Frakt

Frakt av varor kan vara förvånansvärt svårt att beräkna. Delade leveranser, vikt- och volymvarianter eller att hämta varan själv (collect in store) är bara några av utmaningarna.

När kunden förväntar sig information om beställningens totala pris och vilka val som finns för frakt är effektiva lösningar en avgörande faktor för att köpet ska slutföras. Med vår erfarenhet kan vi utforska de möjligheter som finns för att lösningen ska skräddarsys efter dina specifika behov.

Vi hjälper dig med e-handel!

Öka konverteringen, effektivisera produktkataloger eller komma igång med omni-channel? Låt oss prata om dina mål och hur vi kan uppnå dem tillsammans.

Linus Ekström

Linus Ekström CEO, Arkitekt & EMVP

Martin Holmberg

Martin Holmberg CSO - Försäljningschef