Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Att främja säkerhet och hållbarhet: ett strategiskt tillvägagångssätt

Av Linus Ekström Lästid: 2 minuter

Att behovet av cybersäkerhet ökar på grund av mängden hackerattacker har nog inte gått någon obemärkt förbi. Du kanske också har hört talas om direktivet om företagens hållbarhetsrapportering på EU-nivå som kommer att tvinga europeiska företag att göra hållbarhetsrapportering från och med nästa års årsredovisningar.

Ändå får jag en känsla när jag diskuterar med kollegor i branschen att dessa ämnen är mycket lågt prioriterade för de flesta när det gäller kortsiktig prioritering. Att öka din säkerhet eller klimatpåverkan kommer nästan alltid efter YAF (Yet Another Feature) när det kommer till prioritet.

När jag jämför dessa två områden kan jag dra en slutsats: båda är områden som inte har varit en del av KPI:erna för de personer som kontrollerar budgetar. När viktiga mått som webbplatstrafik, konverteringsgrad och försäljning (i förekommande fall) är de enda måtten som man tittar på, kommer naturligtvis dessa (mycket viktiga) mått att få fokus.

Men när det gäller IT-säkerhet finns det naturligtvis en potentiellt mycket hög kostnad om något händer (vilket det kommer att göra förr eller senare) som måste tas med i beräkningen. Att inte bry sig om detta är som att driva ett företag utan en ordentlig försäkring – naturligtvis kommer de kortsiktiga fördelarna med att inte behöva betala försäkringsavgiften att öka resultaten på kort sikt, tills något händer där försäkringen behövs. Den nya CSRD-rapporteringen kommer att tvinga företag att få mätningar på plats som kommer att få mer synlighet – både internt, men också för investerare och kunder vilket bör öka prioriteringen av dessa områden.

Vad gör vi på Epinova för att ta itu med dessa viktiga områden?

På Epinova ägnade vi mycket tid förra året åt att få ännu fler styr- och mätsystem på plats, utbilda personal och bygga in mer säkerhetsfokuserad funktionalitet i vårt utvecklingsramverk som vi använder för att bygga webbplatser och e-handelslösningar. Om du vill få en översikt på hög nivå över vad du ska tänka på när det gäller att ha en säker och motståndskraftig webbplats 2024 rekommenderar jag mitt blogginlägg om ämnet:

https://www.epinova.se/blogg/2024/how-to-build-a-secure-and-resilient-website-in-2024/

När det kommer till hållbarhet har Epinova alltid haft ett högt fokus på att ha slimmade och snabba webbplatser, vilket oftast också innebär att de är mindre energikrävande. Ett mycket konkret exempel är att alltid ha komprimerade bilder och att tillämpa s.k. lat laddning (ladda bara ner en bild när den faktiskt behövs) vilket minskar storleken på nätverksöverföringen. För närvarande undersöker vi var lösningarna finns och flyttar lösningar till regioner med en lägre koldioxidintensiv elproduktion. Vill du veta mer om IT och hållbarhetsredovisning så kommer vi att ha ett seminarium på våra kontor i Stockholm den 17 maj:

https://www.epinova.se/nyheter/2024/seminarie-har-du-koll-pa-ert-digitala-klimatavtryck/

Introduktion av Epinova Dashboard och ett datadrivet tillvägagångssätt

Epinova daschboard with graphs
Bilden visar ett exempel på vår instrumentpanel för kundlösningar med KPI:er för olika områden

För att lyfta fram dessa områden, samt andra viktiga områden som tillgänglighet, har vi utvecklat ett dashboard-system som samlar in data från alla de olika system vi använder för att mäta de olika områdena. Tillsammans med de mer affärsfokuserade områdena som SEO-synlighet, webbplatstrafik, konverteringsfrekvenser och mål på hög nivå som intäkter kan vi göra data lättillgänglig för våra kunder och ha diskussioner på hög nivå där vi inkluderar alla dessa områden som input för att kunna fokusera på rätt områden.

Om du är intresserad av att höra mer om detta koncept - hör av dig så går jag gärna igenom detta mer i detalj.

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Linus Ekström
    Linus Ekström

    VD | Solution Architect | OMVP

    Läs alla blogginlägg av Linus Ekström