Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Epinova firar 5 år!

”Professionella experter och trevliga personer”, är vad som har sagts om oss. Vi tror starkt på att en god företagskultur inte kan skapas en gång för alla - den skapas varje dag.

bildkollage med ballonger och glada personer från Epinovas 5-års-kalas

Du läste precis vår idé för ett framgångsrikt varumärke med mycket hjärta, både mellan medarbetare, såväl som våra underbara kunder. Det fungerade för oss för 5 år sedan och det fungerar för oss än idag. Epinova fyller hela 5 år och det firas såklart, både med kalas och en massa ”kalasigt” som hör en 5-åring till, blandat med nostalgiska tillbakablickar på viktiga händelser, samt inspirerande framåtblickar med höga ambitioner. Linus Ekström, Epinovas VD, tar med oss på en resa bakåt i tiden och berättar lite om några särskilda händelser i Epinovas historia, samt blickar framåt, visionen om var Epinova är om 5 år. Spännande!

Kan du berätta om 5 milstolpar i Epinovas historia?

2018

Uppstart

  • Företaget startade under våren 2018. Fokus under första tiden var att få i gång det praktiska som behövs för att driva ett företag. Bolagets kontor bestod första perioden av ett rum på ett kontorshotell.
  • När det praktiska var någorlunda på plats så flyttades fokus till att få in fler uppdrag där vi bland annat kom in på TV4, vilket var riktigt kul för oss som startupbolag.
  • Efter en tid startade ett mer aktivt rekryteringsarbete och vi blev fem anställda under hösten och passade därmed på att flytta till ett lite större eget kontor på Kammakargatan.
  • Det fanns en idé för Epinova som bolag och vi la mycket fokus på företagets identitet. Viktigt har varit att det ska vara familjärt och att vi ska vara ödmjuka experter. Vi ville vara partners med våra kunder. Viktigt var också att våra utvecklare skulle vara delaktiga i dialogen med kunder och vara med på kundmöten för att få en gemensam bild av kundens behov vilket vi visste skulle generera bättre resultat.

2019

Egna åtaganden växer och vi formar bolaget

  • År två bestod av att fokusera på att växa med våra kunder samt med fler egna åtaganden där vi var ansvariga för hela processen.
  • I och med att vi växte behövdes ytterliga utveckling av processer, strukturer, och rutiner.
  • Vi avslutade året med 7 anställda samt ett par nya kunder där vi hade helhetsansvar för deras webb.

2020

Pandemi och fortsatt tillväxtresa

  • Under våren 2020 slog Coronapandemin till med full kraft. I och med detta så upplevde många företag en osäkerhet på marknaden. Epinova tog det också försiktigt, men vi insåg snart att det blev allt viktigare med bra digitala tjänster i och med att en stor del av vardagen tvingades att bli mer digital p.g.a. pandemin, och vi valde att satsa med ökat fokus på rekrytering.
  • I maj passade vi på att flytta till en större lokal på Tegnérgatan för att kunna klara vår fortsatta tillväxt.
  • Vi startade även ett samarbete med Nackademin under slutet på 2021 och då formades Epinovas nuvarande LIA-program.
  • Vid slutet på året så hade vi ökat till 12 anställda inklusive en senior ledningsgrupp, och vi var redo för en större tillväxtresa under 2021.

2021

NOVA bildas och vi vässar oss

  • År fyra handlade mycket om ytterligare gruppering och strukturering och att vässa det interna arbetet med allt från event, rutiner till dokumentation med mera.
  • Vår samarbetspartner Optimizely släppte en stor uppdatering på sin webb och e-handelsplattform baserat på den senaste Microsoft .NET-teknologin, och vi började utveckla en ny generation av vårt ramverk baserat på detta.
  • Vårt moderbolag Nova Consulting Group fick in Michael Jäderlind som VD vilket resulterade att vi fick in ett antal nya systerbolag under året, både genom uppköp samt genom ett par nystartade bolag. Detta gjorde att vi kunde öka vår förmåga att leverera större helhetsåtaganden, och vi började jobba med ett antal kunder där vi har tagit ett helhetsansvar för både webb och CRM.
  • Vi vann priset Customer Success Partner of the Year hos Optimizely – lite tråkigt bara att inte få gå upp på en scen och fira då prisutdelningen förstås var ett digitalt event p.g.a pandemin.
  • Vi slutade året med ett 20-tal anställda.

2022/2023

Priser och Polen

  • Vi fortsatte att vinna priser – Denna gång var det Optimizely Customer Choice Partner of the Year 2022
  • Under 2023 så expanderade NOVA-gruppen ytterligare med en satsning i Polen och Epinova har tack vare det fått in sina första utvecklare som jobbar från Polen.
  • I april 2023 flyttade alla sex systerbolag som ingår i NOVA-gruppen till fina nyrenoverade lokaler i Katarinahuset vid Slussen. Tillsammans är vi nu ca 200 medarbetare med kompetens inom allt från varumärke, UX-/UI-design, SEO och SEM, Sociala medier, Webb och E-handel, CRM och Marketing Automation.
  • Epinova i Sverige är numera 30 anställda och har ett 20 tal kunder.

Epinova om 5 år

Mål och vision

Vi kommer att fortsätta arbetet med vårt plattformstänk där vi har en mängd färdiga komponenter och moduler på toppen av den världsledande plattformen Optimizely och som våra duktiga utvecklingsteam sätter ihop till riktigt bra lösningar. Den produktifieringsresa som vi satsar på gör att vi kan standardisera än mer och arbeta ytterligare för att kunna ge kunderna högre kvalitet samt kortare “time to market”.

Med den samling av experter på olika kompetenser som vi har inom NOVA-gruppen så ser vi även att vi kan förenkla kundernas vardag genom att kunna ta ett helhetsansvar, vilket vi ser en stor styrka i och med en ökad komplexitet för att hålla ihop den digitala kundresan.

Framåt ser vi en fortsatt tillväxtresa både för oss och våra kunder och vi kavlar nu upp ärmarna inför kommande 5 år.