Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

4 takeaways från D-Congress 2021

Av Camilla Karlsson Lästid: 3 minuter

När Svensk Digital Handel arrangerade Nordens största e-handelsevent D-Congress var Epinova och vårat systerföretag Pineberry givetvis på plats för att ta del de senaste trenderna, och samtidigt mingla med partners och kunder.

Temat för i år var "Tillsammans formar vi framtidens handel", och här kan du läsa några av Camillas takeaways från dagen.

I spåren av pandemin

Det pratades givetvis mycket om pandemin och vilka spår den har lämnat hittills. Användningen av digitala lösningar har påskyndats i och med Coronan och i takt med det har även förväntningarna på digital försäljning ökat.

Kunderna, oavsett om det handlar om företag eller privatpersoner, kräver mer helt enkelt. Många har anpassat sina verksamheter och satsat mer på såväl sina digitala lösningar som på marknadsföring. Men en undersökning från Svea Ekonomi (pdf-dokument) visar också att oväntat många företag fortfarande är skeptiska till att arbeta med e-handel och försäljning på nätet, speciellt när det handlar om B2B.

Kanske passar det inte deras produkter eller erbjudande? Eller kan det kanske vara så att företagarna ser hindren istället för att tänka innovativt och dra nytta av möjligheterna med e-handel?

Hållbar e-handel allt viktigare

Hållbarhet och återbruk var ett hett och återkommande tema. Hållbar e-handel är inte längre att betrakta som en trend. Det är något som är här för att stanna. Medvetenheten ökar och konsumenterna ställer allt högre krav på e-handelsföretagen kring trygghet och hållbarhet.

Det handlar exempelvis om att produkterna ska vara tillverkade på ett hållbart sätt. Att de ska vara designade för cirkulär ekonomi. Att de paketeras och transporters på ett hållbart sätt. Att emballage återanvänds. Att antalet returer ska minska. Och så vidare... Allt i en strävan att minska sitt "footprint" och sin klimatpåverkan.

Att ta fram en väl genomarbetad strategi för sitt hållbarhetsarbete var en stark rekommendation jag snappade upp från flera håll.

Det var extra spännande att få höra vår kund Postnord tillsammans med Gina Tricot och den karismatiske e-handelsspecialisten Arne på Posten berätta om den ständigt ökande volymutvecklingen och de utmaningar och möjligheter som det innebär för e-handelslogistiken.

E-handeln ett komplement till butiken - eller tvärtom?

Coronan har definitivt varit bränsle för e-handeln men vi diskuterade en hel del huruvida den trenden kommer att fortsätta när samhället nu börjar öppna upp igen. Eller kommer den fysiska handeln få en revansch?

Många företag har tvingats rationalisera sin butiksportfölj, men många trodde också att butiken är en absolut självklarhet för att man ska kunna upprätthålla ett levande varumärke.

Kan det vara så? Jag och många med mig tippade på att vi kommer se en ökning av konceptbutiker, pop-up-stores och showrooms framöver - men att själva handeln faktiskt sker online.

En e-handel tillgänglig för alla

Tillgänglighet berör alla förr eller senare. Det var något som inte kunde betonas nog i föreläsningen om tillgänglig e-handel. Det kom med en rolig twist dessutom. Tillgänglighet kopplas alltför ofta samman med enbart funktionsnedsättningar. Men tänk dig att du släpar på datorväskan, har din trötta, gnälliga ettåring på armen och samtidigt försöker slutföra matbeställningen med hjälp av mobiltelefonen. Du blev visst också lite "funktionsnedsatt", om än temporärt. 

Sedan många år har tillgänglighetsdirektivet funnits som krav inom offentlig sektor och snart kommer det även att omfatta e-handeln. Det införs i svensk lag redan nästa år vilket möjligen sätter lite press på branschen. E-handelstjänster måste uppfylla direktivets krav senast i juni 2025.

Det som konstigt nog inte nämndes här är den affärsnytta en tekniskt tillgänglig lösning ger i form av den sökmotoroptimering (SEO) som faktiskt kommer på köpet. Det om något torde attrahera en e-handlare! Google premierar god tillgänglighet och ger sajten bättre ranking. Bra SEO ger en större publik vilket i förlängningen förhoppningsvis kan leda till en ökad lönsamhet.

När man tänker efter så är väl Google den mest funktionsnedsatta besökaren som finns - men som alla vill ha på sin sajt.

Summering

Jag avslutar med att summera mina 4 take-aways:

  1. Hållbar e-handel är en förväntan från kunder av idag
  2. Många företag inom B2B har ännu inte fullt ut sett möjligheterna med e-handel
  3. Butiker och showrooms behövs fortfarande men köpen sker i allt större utsträckning online
  4. Tillgänglighet är till nytta för alla och blir lagkrav för e-handel från 2022

Det här var bara några av de spännande områden som diskuterades flitigt under D-Congress på Svenska mässan. Men det slutade inte där. Ämnen som digital mathandel, betallösningar, Amazon och andra marknadsplatser, innovation, experimentering och AI var också heta ämnen för dagen.

Jag och mina kollegor på Epinova och vårt systerbolag Pineberry (experter på SEO) ser mycket fram emot att prata vidare om det här framöver med både kunder och partners.

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Camilla Karlsson
    Camilla Karlsson

    Chief Delivery Officer

    Läs alla blogginlägg av Camilla Karlsson