Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Användarcentrerad design

Av Joakim Sommar Lästid: 1 minut

Har du någonsin gått in på en webbplats, försökt använda en funktion men blivit så FRUSTRERAD att du valt att stänga ner fönstret helt?

Det är du i sådana fall inte ensam om. Tidigare i ett annat blogginlägg nämnde jag att webbformulär är ett vanligt irritationsmoment. Hur kommer det sig än idag att formulär på webben fortfarande inte alltid fungerar smidigt? Det har med flera faktorer att göra, en stor del har med utvecklingen att göra som i sin tur ofta har med tid och budget att göra.

Små saker kan göra stor skillnad

Ibland har det även med utformningen att göra, små saker kan göra att det fungerar smidigare, som att få en direkt indikation på att ett fält är fel, istället för att få det i slutändan när man skickar in. Detta har ju i sin tur också med budget och tid att göra, ifall man har möjligheten att lägga tiden för att göra dessa extra saker som förbättrar användarvänligheten.

Det är bland annat mitt jobb som UX-designer att tänka på dessa detaljer för att göra det smidigare för användaren. Vissa saker går att göra utefter "best practices" och vad som avgör detta är genom vad som fungerat bäst generellt på massor av olika webbplatser. Detta är då inte användercentrerad design utan användarvänlig design.

Viktigt att förstå verksamheten och användarna

För att uppnå användarcentrerad design på en webbplats krävs att man lär sig förstå verksamheten och dess användare – och deras behov.

Och det går att göra genom flera olika metoder. Det går att använda heatmaps för att se var användare klickar och på så sätt göra ändringar i webbplatsen. Men, det bästa sättet är att prata med användarna. Något man gör bland annat genom intervjuer och enkätundersökningar.

Sedan handlar det inte bara om att förstå behovet, utan att skapa upp flöden för detta som används när det är dags att ta fram designen.

Förstudie med insiktsarbete

För att förstå er verksamhet genomför vi en förstudie som inkluderar flera roliga och givande workshops. Dessa workshops är det inte bara vi som får ut insikter ifrån, utan även ni själva. Alla medarbetare och chefer sitter på olika kunskap om verksamheten, vilket är något man delar och får därefter ut som något som går att i många fall agera på för att förbättra ens verksamhet.

Det är också i förstudien som vi ofta genomför intervjuer och undersökningar med era användare. Genom den data som samlas så får vi inte bara insikter på hur vi kan förbättra webbplatsen utan det är vanligt förekommande att få idéer och åsikter som kan förbättra verksamheten i sin helhet.

Så sammanfattningsvis, för att uppnå användarcentrerad design så behöver ni förstå era användare och deras behov. Först då kan vi undvika den frustration som kan uppstå.

Vill ni förbättra er webbplats? Hör av er till oss så hjälper vi er!

Själv är jag specialiserad på digital tillgänglighet, att anpassa design till företags identiteter och att skapa design som både är användarvänlig och tilltalande.

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

3
    Joakim Sommar i soffa
    Joakim Sommar

    Design | UX-/UI-designer

    Läs alla blogginlägg av Joakim Sommar