Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Förbättra kundupplevelsen genom personalisering

Av Camilla Karlsson Lästid: 1 minut

Att investera i personalisering är inte bara ett sätt att möta dina användares personliga behov; det är också ett strategiskt val som kan förbättra både användarupplevelsen och din bottom line.

Vad innebär personalisering?

Personalisering innebär i korta drag att du som marknadsförare hjälper var och en av dina besökare till en rikare användarupplevelse. Det gör du genom att använda data om din publiks tidigare beteenden och interaktioner. Det handlar förstås om att visa relevant innehåll, erbjudanden eller annan information som ökar engagemanget och förhoppningsvis också konverteringsfrekvensen.

Användare av webben idag söker ständigt personliga och meningsfulla interaktioner. Ja, de till och med kräver det. Då blir personalisering ett oumbärligt verktyg för dig som digital marknadsförare.

Nyckeln till framgång

I en värld där vi slåss om besökarnas intresse blir personalisering ett effektivt sätt att differentiera ditt varumärke och skapa mervärde. Studier visar att personaliserade upplevelser leder till djupare kundengagemang och högre konverteringsgrad.

Enligt Gartner ser företag som använder personalisering en ökning med hela 16% i affärsresultat jämfört med de som inte gör det. Räkna på vad det skulle innebära för din verksamhet!

Några uppsidor med personalisering

  • Ökad försäljning: Skräddarsytt innehåll gör det lättare för din målgrupp att hitta vad de gillar. Det ökar chansen för konvertering, som till exempel ett köp, en mötesbokning eller en ny medlem.
  • Större kundlojalitet: Genom att erbjuda en upplevelse om känns relevant och personlig så bygger du starkare relationer med din målgrupp.
  • Effektivare marknadsföring: Genom att kunna rikta in dig med mer skräddarsytt innehåll minskas spill i din marknadsföringsbudget.

Hur fungerar personalisering?

En personaliseringsmotor är ett verktyg som samlar in och analyserar data för att utifrån det skapa skräddarsydda upplevelser. Tekniker som machine learning och prediktiv analys används för att förutse användarens nästa steg och sedan anpassa innehållet därefter. Exempel på plattformar som erbjuder avancerade personaliseringsmotorer inkluderar givetvis vår egen favorit, Optimizely.

Optimizely Personalization är en kraftfull lösning som gör det möjligt att på ett dynamiskt sätt skapa skräddarsydda upplevelser baserat på användarens beteende. Plattformen kan dra nytta av realtidsdata och prediktiv modellering för att förstå och förutsäga användarnas behov, givetvis med målet att göra så att innehållet anpassas för att möta varje besökares unika intressen.

Kombinera det med Optimizely Web Experimentation för att effektivt A/B-testa och validera de personaliserade upplevelserna. Det tillåter dig att inte bara spekulera om vilket innehåll som fungerar bäst, utan att faktiskt bekräfta vad som är mest effektivt.

Du kan fördjupa dig mer i Optimizely Personalization på Optimizelys webbplats.

Om du känner dig osäker på var du ska börja eller hur du kan utnyttja personalisering på bästa sätt, kan du vara lugn för att vi hjälper dig överbrygga utmaningarna kring både personaliseringsstrategi och teknik.

Att investera i personalisering är ett effektivt sätt att tillgodose dina användares unika behov utan att kännas påträngande!

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

Camilla Karlsson

Camilla Karlsson

Chief Delivery Officer

Läs alla blogginlägg av Camilla Karlsson