Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vad är cookie-döden?

Av Ulrika Mikiasson Lästid: 3 minuter

Cookie-döden innebär att fasa ut tredjepartscookies. När Google Chrome har slutfört sin utfasning av tredjepartscookies, i slutet av 2024 – är cookie-döden ett faktum eftersom Chrome äger 65 procent av webbläsarmarknaden. De flesta andra stora webbläsare har redan gjort detta.

Vad gör tredjepartscookies? 

Tredjepartscookies spårar besökarens aktiviteter över olika webbplatser – ja över hela webben utan tillsyn eller samtycke. Dessa cookies kallas för ”tredjepartscookies” och med hänsyn till datasskyddsförordningen GDPR kommer tredjepartskakor att fasa ut under 2024 vilket även kallas i folkmun för ”cookie-döden”. 

 
När sker cookie-döden? 

Cookie-döden, eller tredjepartscookies väntas vara helt utfasad i slutet av 2024. 

Det var i juli 2023 som Google annonserade att Chrome kommer att fasa ut tredjepartscookies. Detta efter att andra stora webbläsare såsom Firefox och Safari tidigare hade tagit samma beslut. Google Chrome började fasa ut tredjepartscookies i början av 2024 och kommer under året att gradvis öka antal användare som kommer att påverkas av denna förändring.

 
Vad är en cookie? 

En “cookie” eller “kaka” på svenska, är en liten textfil som sparas i din webbläsare när du besöker en webbplats. Syftet med en cookie är att lagra information om ditt besök, vilket kan inkludera allt från hur du använder webbplatsen, vilken webbläsare du använder och surfhistorik. Det är till exempel vanligt att använda cookies för att komma ihåg vem du är när du  handlar på en e-handelssite, så att varukorgen i en webbshop minns att du lagt ned varor i den om du surfar till en annan sida på samma webbplats eller tar dig en svängom till andra webbplatser.

Sessionscookies

  • En session cookie är en temporär cookie som räknas som en nödvändig cookie för att en webbplats ska kunna fungera. Denna cookie kräver inget samtycke eftersom den lagras tillfälligt och upphör när du stänger din webbläsare eller app. 

Förstapartscookies 

  • En webbplatsägare kan också använda cookies som den har full kontroll över. Dessa cookies kallas “förstapartscookies” och används ofta för funktioner som att komma ihåg dina inloggningsuppgifter eller andra personliga preferenser på en specifik webbplats. Skillnaden här är att förstapartscookies inte delar din information med externa parter. Dock krävs samtycke av dig som besökare innan webbplatsen kan placera och aktivera dem. 

Vad är en tredjepartstjänst? 

En tredjepartstjänst eller tredjepartskanal är till exempel analys- och annonstjänster från Google, Facebook eller Hotjar.  

Dessa tjänster använder sina egna cookies (tredjepartskakor) för att kunna identifiera en användare för att kunna spåra besökarnas beteende tvärs över olika webbplatser, för att till exempel leverera riktade annonser baserad på besökarens kundbeteende.

Cookies från en tredjepartstjänst kallas ofta för “tredjepartskakor” eftersom de placeras av en extern part, och inte direkt av den webbplats du besöker – även om det är webbplatsägaren som bestämt att använda en extern tjänst på sin webbplats. 

Kommer tredjepartscookies att ersättas? 

Nej, tredjepartscookies kommer inte att ersättas. Men Google önskar att få till ett integritetsvänligt alternativ i stället och planerar att släppa ut ett antal nya API:er den 24 juli 2024.  
 
Det betyder att i Google Chrome (version 115) kommer dessa initialt att finnas: 

  1. Topics API 
  2. Protected Audience 
  3. Attribution Reporting 
  4. Private Aggregation 
  5. Shared Storage 
  6. Fenced Frames  

Google satsar på att få till ett standardiseringsgodkännande men då måste de andra webbläsare såsom Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari samt The World Wide Web Consortium (W3C) göra likadant – och detta har inte skett än. 

Hur påverkar cookie-döden marknadsförare? 

Som marknadsförare behöver du sätta nya strategier som utgår ifrån förstapartscookies eftersom det är data som du själv samlar in och har mest kontroll över på din webbplats. 

Med tredjepartscookies på väg ut, blir det svårare att jobba med samma pricksäkerhet när man kör retargeting. Förändringen är stor men den går i linje med dataskyddslagar GDPR och ökar efterfrågan på en mer integritetsvänlig webb. 

Tänk nytt: 

  • Förstahandsdata och direktdata (first party data och zero party data) blir alltmer värdefullt, eftersom det är data som du själv samlar in och har mest kontroll över. 
  • Datakvalitet blir viktigare än datakvantitet. 
  • Vikten av samtycke och transparens blir ännu viktigare. Lika viktigt som det var att samla in samtycke för tredjepartsdata behöver du nu jobba med att samla in samtycke för förstapartsdata. Både för att bygga förtroende och för att leva upp till lagkraven. 
  • Kontextuell marknadsföring blir allt viktigare och kommer att ta marknadsandelar. Syftet med kontextuell marknadsföring är att placera dina annonser i ett relevant sammanhang och kontext i stället för retargeting där dina annonser riktas mot specifika målgrupper baserat på tredjepartscookies. 
  • Google har vidtagit åtgärder att inte tillåta andra typer av invasiv spårningsteknologi. 
  • De nya API:erna och hur de fungerar kommer att styra retargeting och annonsering via Googles AdTech-system framöver 

Checklista för cookie-döden 

  • Digital marknadsföring som varit beroende av tredjepartkakor går mot sitt slut 
  • Ny kundanpassad, mer transparent och integritetsfokuserad marknadsföring tar plats 
  • Lägg upp en ny strategi där förstapartsdata står i centrum 
  • Uppdatera din integritetspolicy 
  • Se över vilka tjänster du använder på din webbplats 
  • Satsa på en bra kunddataplattform (customer data platform) för att få koll på din data  – läs mer om Optimizely Data Plattform

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Ulrika Mikiasson
    Ulrika Mikiasson

    Projektledning | Mätning & Analys

    Läs alla blogginlägg av Ulrika Mikiasson