Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

En designers perspektiv på digital tillgänglighet och användarupplevelsen

Av Joakim Sommar Lästid: 1 minut

Design spelar en otroligt stor roll i vår vardag och det är något som jag själv tänker på dagligen. Kanske lägger även du märke till sådana saker?

Vi vill ju att saker ska fungera smidigt, för när det inte gör det blir vi frustrerade och kanske till och med slutar med det vi håller på med. Generellt brukar det vara först när något fungerar dåligt som vi lägger märke till det.

Tack och lov finns det gott om bra design i dagsläget. Många produkter, tjänster och annat har ju börjat någonstans, och sedan förbättrats med tiden genom nya direktiv, krav och feedback från användare.

Vissa saker kanske vid första anblick har en dålig design, men har egentligen avsiktligen designats på ett visst sätt för att det finns en annan tanke bakom det – som sittplatserna på perrongen för Stockholm City – omöjligt att sitta på ett bekvämt sätt på de fåtal platser som finns – eftersom det inte är tänkt att någon ska sitta en längre stund, vila eller sova. Trist dock med bristen på viloplatser när tågen är försenade...

Har du läst mina artiklar kring tillgänglighet?

Vikten av att bygga tillgängliga webbplatser och de nya direktiven som berör e-handlare.

För att ta upp ett annat exempel från vardagen där utvecklingen verkligen gått framåt – fjärrkontrollen till TVn. Knapparna för bläddring mellan kanaler och volym har nu sedan lång tid placerats vertikalt, så en kontroll som frångår detta gör användarna förvirrade. Eller att avstängningsknappen ofta är i grön eller röd färg placerad högst upp på kontrollen.

Det som tagit fjärrkontrollen till nästa nivå är knappar för Netflix och andra tjänster som vi vardagligen använder. Desto bättre, LG införde för några år sedan sin Magic Remote som gör att man kan använda fjärrkontrollen som en muspekare istället för att klicka på pilarna på kontrollen för att navigera sig runt. Game changer? – Ja, det skulle jag absolut vilja påstå!

Exemplet med fjärrkontrollen är densamma som med det mesta i dagsläget, även funktioner på webbplatser. Vi förväntar oss att vissa saker ska fungera på ett visst sätt helt enkelt och när något inte fungerar så finns risken att vi slutar upp med det vi håller på med. Ett vanligt irritationsmoment är formulär...

En TV-fjärrkontroll

Det är därför väldigt positivt att det ständigt kommer nya krav för digital tillgänglighet eftersom det förbättrar användarupplevelsen för alla, oavsett funktionsnedsättning eller inte.

Jag kan såklart inte tala för alla designers, men från mitt perspektiv som UX och UI-designer är det otroligt kul att utvecklingen alltid går framåt och att det inte bara beror på egna initiativ utan att samtliga förväntas följa samma krav då det forcerar oss att göra ännu bättre design.

Vilka är dina irritationsmoment på webben?
Behöver du hjälp att förbättra din webbplats, e-handel eller intranät så kontakta oss så hjälper vi dig! 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

1
    Joakim Sommar i soffa
    Joakim Sommar

    Design | UX-/UI-designer

    Läs alla blogginlägg av Joakim Sommar