Berätta lite om din bakgrund
Jag pluggade till dataingenjör på KTH. Jag kom in på universitetet i en IT-yra och kom ut efter en IT-krasch. Det var svårt att hitta ex-jobb men jag hade turen att komma in på ett litet företag i Akalla som hette Elektropost och som sedermera blev Episerver.
Elektropost höll precis på att bygga om sin CMS-produkt och eftersom de inte hade så många utvecklare som kunde .Net så fick jag möjligheten att hoppa på och jag blev utvecklare nummer tre på Episerver. Jag satt och utvecklade i många år och blev så småningom Team-lead för Frontend-teamet men har även hjälpt till att integrera Commerce när det var en ny produkt, till att säkerställa att tredjeparts-komponenter kunde integreras.
Efter 13 år kände jag att det var dags att göra något nytt
Jag ville komma närmare slutkund och valde att gå till konsultbranschen. Jag började på ett litet konsultbolag något år för att därefter jobba på ett stort företag i Vietnam. Det var viktigt för mig att förstå hur konsultbranchen fungerar - tekniken hade jag bra koll på - men arbetet nära kund är ganska annorlunda än att sitta på ett produktbolag.
Efter två år var det dags att flytta hem och jag funderade på vad jag skulle göra. Jag kunde starta eget, det hade inte varit några problem, men jag gillar att jobba tillsammans med andra och att bygga saker. Så jag tittade på vad det finns för bolag som jag tycker är riktigt bra men som kanske inte finns i Sverige och valet föll på Epinova som jag känner sedan tidigare. I augusti 2018 blev jag VD för Epinova i Sverige med målet att bygga ett bolag på rätt grunder och leverera riktigt bra lösningar åt våra kunder.
Varför valde du just Epionva?
Epinova har ett tydligt fokus på Optimizely vilket jag tycker är väldigt viktigt. När jag kom ut från Episerver så provade jag olika saker och tekniker och det jag kom fram till var att du blir aldrig fullärd, och ju bredare du försöker vara desto "tunnare" kommer du att bli.
Du kanske kan många verktyg och tekniker, men du blir aldrig riktigt duktig på dem. Du får aldrig fram topplösningarna. Så ett bolag som är specialiserat på Optimizely levererar de bästa lösningarna vilket leder till nöjda kunder.
Långsiktighet
Alla anställda blir delägare, och det är ju förstås en ekonomisk fördel, men jag vill även att alla anställda ska vara med och bygga bolaget tillsammans. När folk har roligare på jobbet, då stannar man längre och då kan man bygga upp längre kundrelationer.
Långsiktiga relationer är något jag tror starkt på
Det tar tid att bygga relationer - och när man har byggt upp en relation, vare sig det är internt eller mot kund - då blir man mycket mer effektiv i sitt arbetssätt och i sin kommunikation och det man levererar.
Vi har något som inte andra har
Epinova har också något som få andra partnerbolag har då man har en mängd färdiga komponenter, start-kit och processer för att just bygga Episerver-projekt.
Projekt idag innebär många olika delar, oftast finns Optimizely CMS eller Commerce i botten men sedan är det ju integration med andra system, det är hantering av innehåll på många språk och marknader, det kan finnas en avancerad frontend-lösning osv. Så med Optimizely i botten så får du ändå ett stort spann av tekniska utmaningar, arkitektur osv.
Med min bakgrund inom produktbolag så vet jag att en lösning som inte är byggd på rätt sätt kommer att kosta väldigt mycket pengar och resurser över tid.
Små system kan du bygga utan att ha ett systemtänk, men jag brukar prata om att man har en exponentiell kurva i komplexitet. Ju fler personer som kommer in i ett projekt, ju mer långlivat projektet är - ju mer timmar och funktioner du har – desto mer kommer du att ha en exponentiell kurva, vilket betyder att varje funktion kommer att gå långsammare och långsammare att bygga. Det är detta man brukar kalla teknisk skuld.
Att bygga rätt är oerhört viktigt och något vi är duktiga på
Om man inte bygger på rätt sätt eller kastar ut saker vartefter, så kommer det att minska hastigheten att förflytta sig framåt, dvs det tar lång tid att bygga nya funktioner eller att ändra en funktion framöver. Det är därför det är så viktigt att hitta metoder och processer för att bygga rätt från början, så att du får en kurva som kanske inte blir helt linjär men åtminstone tar ner vinkeln eller lutningen i den exponentiella delen.
Vad är visionen framåt?
Min vision är att Epinova ska vara ledande på Optimizely i Sverige. I Norge har Epinova en särställning som den enda partnern med Platinum-status. Sverige är en större marknad och det finns så klart en hård konkurrens. Men om man tittar på partners som har en strategi liknande vår, dvs att vara specialister på bara Optimizely som plattform, och som ska bli bäst på det de gör, så är det en handfull.