Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

UX, UI och visuell design

En av designens viktigaste uppgifter är möta användarnas behov och att guida dem rätt så att de kan lösa sina uppgifter på ett enkelt och smidigt sätt. Alla medarbetare på Epinova tar ansvar för detta och bidrar med sin expertis för att användarupplevelsen ska bli riktigt bra. Enkelhet, relevans, tillgänglighet och mobilitet är betydelsefulla ledord.

En designer som jobbar på sin laptop

Förstå användarna

För att kunna ta steget från en smart strategi och möta användarna på bästa sätt behöver vi förstå dem. Vilka är deras behov, beteenden och drivkrafter? Vad behöver användarna och hur kan vi på bästa möjliga sätt ge dem det?

I vårt insiktsarbete värdesätter vi fakta framför subjektiva åsikter. Fakta får vi till viss del genom data, men också genom att fråga användarna i intervjuer och enkäter samt analysera statistik. Med hjälp av exempelvis prototyper kan vi kontinuerligt testa innehåll och funktionalitet på målgruppen. 

När vi förstår användarna tidigt i designprocessen minimeras risken att behöva göra dyra anpassningar senare. Det ger fler lojala användare som vill fortsätta använda tjänsten och som rekommenderar den till andra, vilket i sin tur leder till ökade intäkter till ert företag. 

Designa en upplevelse

För oss är design är mer än bara en snygg yta. Det handlar om att få innehåll, struktur, funktion och interaktion att samspela, vara tillgänglig och guida användaren rätt. Det handlar också om att skapa en effektfull, intuitiv och positiv upplevelse. Bra och genomtänkt design hjälper användarna, höjer varumärkesupplevelsen och särskiljer er från konkurrenter samtidigt som den ökar effektiviteten internt och hjälper er att nå affärsmålen.

För att skapa en riktigt bra upplevelse är några delar bärande:

  • Innehåll - hur vi skapar och presenterar innehåll för att hjälpa användaren.
  • Struktur - hur vi organiserar innehåll för att upplevelsen ska bli intuitiv och enkel och för att sökmotorerna ska hitta er
  • Funktion och interaktion - hur vi designar funktioner så att de blir effektiva och tydliga att använda.
  • Tillgänglighet - hur vi gör tjänsten inkluderande och tillgänglig för alla – oavsett förutsättningar
  • UI- och visuell design - hur vi jobbar med gränssnitt och visuella element som lyfter innehåll, funktion och helhetsupplevelsen, och samtidigt speglar varumärkets personlighet och håller ihop med övriga kontaktytor.

Genom att inkludera design i processen från start kan vi identifiera användarbehov och lösa designproblem i ett tidigt skede, vilket kan undvika dyra förändringar senare.

Tillgänglighet och inkludering – en självklarhet

Tillgänglig design handlar inte bara om att anpassa designen för personer med permanenta funktionsnedsättningar. Det handlar om att förbättra hela upplevelsen för alla — oavsett förkunskaper och förutsättningar. En fullt ut tillgänglig design maximerar räckvidden och det ger dig i förlängningen tillgång till en större och mer diversifierad publik.

Med en tillgänglig webbplats får du sökmotoroptimering på köpet och en tillgänglig webbplats är ofta mer effektiv och kräver mindre dataöverföring. Genom att optimera din lösning bidrar du alltså till minskat klimatavtryck. 


För oss är tillgänglighet en självklarhet i alla våra leveranser och för att säkerställa att den design vi tar fram är tillgänglig följer vi de internationella standarderna enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).

Vill du också "wow:a" dina besökare?

Vi erbjuder det där lilla extra som lyfter den digitala upplevelsen till en högre nivå. Kontakta oss för att ta reda på hur vi kan hjälpa dig att lyfta era digitala behov till något extraordinärt.

Joacim utomhus

Vi kan hjälpa dig med:

Med vår breda erfarenhetsbank anpassar vi vår leverans och vårt arbetssätt efter varje kunds förutsättningar för bästa möjliga resultat.