Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Epinova på Sveriges största e-handelsmässa D-Congress

Av Joy Falk Lästid: 1 minut

När Svensk Digital Handel arrangerade Nordens största e-handelsevent D-Congress var Epinova och våra systerföretag inom Nova Consulting group givetvis på plats för att ta del de senaste trenderna, och samtidigt mingla med partners och kunder.

Temat för i år var "E-handel som underhållning", och här kan du läsa några av Joys takeaways från dagen.

2000 e-handlare och partners var på plats i Svenska Mässan i Göteborg och fick ta del av en dag fullspäckad av inspiration och utbyte. Äntligen, var känslan! För första gången ställde de svenska bolagen inom Nova Consulting group ut tillsammans i en monter. Väldigt roligt, tyckte vi.

Våga experimentera

Vi lyssnade såklart lite extra när Optimizely-kunderna pratade om sina lösningar och utmaningar. Något de hade gemensamt var att de upplevde att allt måste komma ut på marknaden så mycket snabbare sedan pandemin. Det finns ingen tid att göra långa utredningar, det är bättre att göra en "proof of concept", utvärdera den, mäta och se om det är något man ska jobba vidare på eller avsluta. Den som inte kan skala sin e-handelslösning och följa med i kundernas snabbt ökande krav på användarupplevelse tappar mark, menade man. Vi kan inte annat än hålla med.

Hållbar handel

Precis som förra året var hållbarhet ett återkommande tema. Kunden blir mer och mer medveten och vill kunna göra medvetna val. Paketen måste bli mer anpassade efter innehållets storlek, returerna färre, försäljningen kan bli mer cirkulär.. För att minska antalet returer kan man som e-handlare fundera på hur man kan göra kunden mer säker i sitt köp. Kan man nyttja teknologi såsom AR-filter? Kan man informera om produkten på ett bättre sätt så att köparen förstår vad innehållsförteckningen innebär? Hur kan en mer användaranpassad upplevelse leda till ett mindre klimatavtryck?

E-handel som underhållning

I Kina har man kommit väldigt långt med gamification och AR i kombination med e-handel, något som passar den Kinesiska marknaden väl och det är bara en tidsfråga innan den svenska marknaden är mogen.

 Att e-handeln vuxit i rekordfart under pandemin har nog ingen missat. Den snabba tillväxten är väldigt spännande, men ställer höga krav på e-handlares agila approach till utveckling och mod att våga testa. Att ta fram en proof of concept som man testar på riktiga användare för att få insikter är helt rätt väg att gå för de flesta. Kostnadseffektivt, snabbt och mätbart. Vi på Epinova och våra systerbolag har experter som kan hjälpa dig våga lyckas med din digitala affär på webben och vi ser fram emot att prata vidare om hur.

 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Joy Falk
    Joy Falk

    Projektledare | Digital strateg & E-com specialist

    Läs alla blogginlägg av Joy Falk