Sökmotorer är ofta det absolut vanligaste sättet att hitta till er webbplats, och idag är det svårt att hitta argument för att stå utanför sökmotormarknadsföringen. Även om ni inte säljer på nätet, är det viktigt att komma högt upp i sökresultatet. Många börjar sitt sökande på Google och finns ni inte på förstasidan så är oddsen att ni hittas mycket mindre.

SEO har många beståndsdelar, men vi brukar prata om tre huvudingredienser:

  1. Teknisk optimering av webbplatsens konstruktion
  2. Optimering av innehåll
  3. Optimering av externa relationer

Tekniken har stor betydelse

En människa scannar snabbt en sida och det gör en sökmotor också. Men en sökmotor behöver en teknisk struktur att hänga upp sig på. Den tekniska tillgängligheten, dvs att kodens struktur och element är korrekt samt att prestandan och laddningtiderna är bra, är viktiga parametrar för att hjälpa sökmotorn och därmed ge bästa möjliga sökmotoroptimering.

Att publiceringsverktyget dessutom har stöd för att redaktörerna ska kunna jobba med SEO är en annan viktig del. Optimizey har inte det i sitt standardutförande men leveranser från Epinova har det alltid!

Ingen sökmotor är bättre än det material den har att söka i

Sökmotorer älskar innehåll. Innehållsarbetet ska inte underskattas och det görs oftast allra bäst av er själva. Det kräver kunskap om era produkter, tjänster eller er verksamhet, hur era målgrupper tänker och hur ni säljer. Kombinera er verksamhetskunskap med kunskap om hur man skriver för webben så är ni nästan ”hemma”!

Arbete ni gör med extern SEO kommer även att löna sig om ni har en intern sökmotor på er webbplats. Det är dock viktigt att sidorna först och främst optimeras utifrån vad som är bäst för användarna. Det är de som är innehållets viktigaste konsumenter, inte sökmotorerna.

En bra länkstrategi kan öka placeringen

Sökmotorer så som Google nyttjar länkpopularitet som en mycket viktig variabel i sin rankningsalgorim. Att optimera era externa relationer genom en bra länkstrategi kan öka er placering avsevärt.

Öka riktad trafik genom att se till att relevanta webbplatser länkar till din webbplats, kanske genom ett utbyte där du också länkar till dem. Med relevanta webbplatser menar vi exempelvis era egna webbplatser, partners eller återförsäljare, leverantörer, kunder eller branschsajter.

Verkar det krångligt? Hör av dig - vi hjälper dig gärna!

Intresserad av våra tjänster?

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Martin Holmberg

Martin Holmberg Chief Sales Officer | Försäljningschef