Expertstöd vid lansering på Optimizely DXP Cloud
PostNord.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser med i snitt över 100 000 besökare per dag. Det ska sättas i kontext med att PostNord är den primära postleverantören och en samhällsservice både i Sverige och Danmark. I Norge, Finland och Tyskland är PostNord en viktig aktör inom logistik.
Hösten 2020 fick Epinova frågan om att hjälpa till som expertstöd vid en stor lansering till Optimizely DXP Cloud. Med en så viktig webbplats med så många besökare och med totalt sju olika webbplatser i lösningen så får inget gå fel och Epinova bistod i arbetet att säkerställa att allt var väl förberett så att lanseringen gick som planerat.
En kommunikativ resa
Efter lanseringen har Epinovas team fortsatt hjälpa PostNord med vidareutveckling, implementerat förbättrad design till utveckling av microtjänster och webbkomponenter så att externa tjänster upplevs som en integrerad del för användaren med gemensam meny och footer, till utveckling av en ”tjänsteväljare”, en slags wizzard så att kunder kan hitta rätt produkter på webbplatsen. PostNords webbplatser har gjort en kommunikativ resa både vad gäller innehåll, UX och teknik och Epinovas team har fungerat som en integrerad del i PostNords webbteam och bistått med allt från arkitekturfrågor, designstöd, användarförbättringar, personaliserat innehåll med landningssidor för kundgrupper, integrationer till prissystem mm.
En viktig del i arbetet har varit säkerhet och prestanda och med Optimizelys hjälp har webbplatserna stått emot flertalet DDoS-attacker, vilket också gett den positiva effekten att tillgängligheten för kunderna ökat, dvs tiden då siterna är nere och trycket på kundservice minskat.
E-com-projektet - inte en traditionell e-handel
PostNord hade ett föråldrat egenutvecklat ehandels-system, en monolit, som skulle stängas ner. Epinova fick uppdraget att göra en förstudie och därefter utveckla en ny e-handel baserat på Optimizely Commerce Cloud. Det var ett naturligt val då PostNord redan hade Optimizely CMS som plattform och man ville ha en stabil och framtidssäker plattform. Projektet involverade en stor mängd system, och samarbete med grupper av interna intressenter och en rad externa leverantörer.
Målet var en ny B2B-lösning till partners och ombud (återförsäljare) för att kunna beställa tjänster och produkter på ett smidigt sätt, men även en B2C-lösning där privata kunder kan beställa frimärken och få levererat hem. Dessutom behövdes en intern del för PostNords interna företagscenter, en B2B-lösning liknande den för ombuden. Den nya e-handeln lanserades i oktober 2022 och vidareutveckling och förbättringar sker kontinuerligt. Lanseringen var en stor framgång och redan första dagen gjordes beställningar på över 10 000 artiklar via frimärkesbutiken.
Läs intervjun och se filmen med James Robinson
Det har varit ett väldigt roligt, utmanande och lärorikt projekt. Teamet har gjort ett fantastiskt jobb säger Epinovas Optimizely Commerce specialist Enes Bajramovic.