Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Epinova ansvarar för hela PostNords nordiska webbplattform

Epinovas uppdrag började hösten 2020. PostNord behövde hjälp med en stor lansering på Optimizely DXP. Två år senare ansvarar vi för hela PostNords nordiska webbplattform och en ny e-handel baserad på Optimizely Commerce Cloud är lanserad.

kollage av bilder från PostNords e-shop

KPIer vi är stolta över

100000
besökare - varje dag!
7
webbplatser på Optimizely
10000
artiklar första dagen i nya e-shopen

Expertstöd vid stor lansering

PostNord.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser med i snitt över 100 000 besökare per dag. Det ska sättas i kontext med att PostNord är den primära postleverantören och en samhällsservice både i Sverige och Danmark. I Norge, Finland och Tyskland är PostNord en viktig aktör inom logistik.

Hösten 2020 fick Epinova frågan om att hjälpa till som expertstöd vid en stor lansering till Optimizely DXP Cloud. Med en så viktig webbplats med så många besökare och med totalt sju olika webbplatser i lösningen så får inget gå fel och Epinova bistod i arbetet att säkerställa att allt var väl förberett så att lanseringen gick som planerat. 

Från monolit till ny e-handel på Optimizely Commerce Cloud

PostNord hade ett föråldrat egenutvecklat e-handelssystem, en monolit, som skulle stängas ner. Epinova fick uppdraget att göra en förstudie och därefter utveckla en ny e-handel baserat på Optimizely Commerce Cloud. Det var ett naturligt val då PostNord redan hade Optimizely CMS som plattform och man ville ha en stabil och framtidssäker plattform. Projektet involverade en stor mängd system, och samarbete med grupper av interna intressenter och en rad externa leverantörer.

Målet var en ny B2B-lösning till partners och ombud (återförsäljare) för att kunna beställa tjänster och produkter på ett smidigt sätt, men även en B2C-lösning där privata kunder kan beställa frimärken och få levererat hem.

Från förbättrad design till att hantera DDoS-attacker

Efter lanseringen har Epinovas team fortsatt hjälpa PostNord med vidareutveckling, implementerat förbättrad design till utveckling av microtjänster och webbkomponenter så att externa tjänster upplevs som en integrerad del för användaren med gemensam meny och footer, till utveckling av en ”tjänsteväljare”, en slags wizard så att kunder kan hitta rätt produkter på webbplatsen.

PostNords webbplatser har gjort en kommunikativ resa både vad gäller innehåll, UX och teknik och Epinovas team har fungerat som en integrerad del i PostNords webbteam och bistått med allt från Tech-lead, arkitekturfrågor, designstöd, användarförbättringar, personaliserat innehåll med landningssidor för kundgrupper, integrationer till prissystem mm.

En viktig del i arbetet har varit säkerhet och prestanda och med Optimizelys hjälp har webbplatserna stått emot flertalet DDoS-attacker, vilket också gett den positiva effekten att tillgängligheten för kunderna ökat, dvs tiden då siterna är nere och trycket på kundservice minskat.

Enes Bajramovic

Det har varit ett väldigt roligt, utmanande och lärorikt projekt. Teamet har gjort ett fantastiskt jobb!

Enes Bajramovic, Optimizely Commerce specialist Epinova

Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna ta fram en helt ny webb – eller att ta hand om och förbättra din nuvarande lösning.