Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Norwegian lyfter sin Optimizely-plattform till molnet

Med fem webbplatser på tretton språk har Epinova hjälpt Norwegian att uppgradera och flytta sin Optimizely-lösning till molnet. Genom strategisk rådgivning och automatiserad release-hantering har vi säkerställt en smidig övergång som förbättrar säkerhet och skalbarhet.

Norwegians flygplan i luften med moln under

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor strax utanför Oslo.  Med över 8200 anställda transporterar Norwegian årligen över 20 miljoner passagerare med en flygflotta på 95 flygplan. 

Nu lyfter Norwegian sin Optimizely-lösning, som driftats på ett stort antal fysiska servrar, till molnet. Fördelen är att man kan använda både resurser och energin mer effektivt med effekten att man minskar CO2-utsläppen, vilket ligger i linje med Norwegians hållbarhetsmål; att vara det bästa hållbara valet för passagerarna och bidra till omställningen i flygbranschen. 

Från on-prem till molnet och en uppgraderad Optimizely-lösning

Under 2023 tog Norwegian initativet att starta ett nytt stort uppgraderings- och migreringsprojekt. Utgångspunkten var att ta en on-premise Optimizely-lösning som först såg dagens ljus 2005 och uppgradera den till Optimizely CMS 12 och att flytta den till molnet. Optimizley-lösningen består av fem webbplatser, på tretton språk, och med en rad integrationer till kringliggande system och applikationer. 

Fokus för projektet har varit säkerhet, skalbarhet och att säkerställa att alla funktioner och integrationer i den komplexa lösningen fortsatt kan fungera som tidigare efter slutförd uppgradering och migrering till DXP

Norwegians behov att både kunna växa med lösningen och krav på en hög drifttid (upptid), speciellt under perioder med hög trafik, har varit av största vikt. 

Automatisk release-hantering

Epinova har i projektet också hjälpt kunden att implementera en automatiserad utrullning av ny funktionalitet och release-hantering, vilket har ökat effektiviteten i utrullning av ny funktionalitet och minskat potentiella felkällor vid releaser, vilket också får positiva effekter vad gäller hållbarhet genom att nyttja resurser och energin mer optimerat.

Med våra många och speciella integrationer var projektet ett ganska omfattande arbete som vi inte hade kunnat genomföra utan de fantastiska insatserna från Epinovas mycket begåvade utvecklare. De är inte bara tekniskt skickliga, utan också lösningsorienterade och, inte minst, väldigt trevliga att arbeta med. Detta har gjort att vi nu har lyckats nå vårt mål med en lösning som är stabil och redo för framtiden.

Claus Tore Ous, Tech Lead Norwegian

Långsiktig relation

Norwegian och Epinova har ett långs och fruktsamt samarbe sedan 2010 och tillsammans har vi genomfört både stora projekt till löpande utveckling och support. 

Epinova har ansvarat för hela projektet från strategi och rådgivning till utveckling, lansering och support. Det har inneburit allt från projektledning, arkitektur, frontend- och backend-utveckling till prestanda och säkerhet, allt i nära samarbete med Norwegian. 

Resultat

Efter en lyckad lansering sommaren 2024 med höga trafikvolymer är Norwegian väldigt nöjd med den nya lösningen, särskilt vad gäller förbättrad användarvänlighet för redaktörerna, hög prestanda, ökad säkerhet och förbättrad integration med mobila plattformar och ett nytt bokningssystem, och att den nya webbplattformen bidrar till Norwegians hållbarhetsmål.