Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Wezz månar om både kunder och kollegor

För Wezz ligger magin i samarbetet, och att nå ett gemensamt mål. I sin roll som lösningsarkitekt och Tech Lead är det viktigt att förstå kundens behov och komma med lösningar som är hållbara över tid.

Wezz Balk

Wezz är vår trollkarl. Han har ett finger med i det mesta vi gör, både hos kunder och internt. Ja det finns egentligen ingenting som inte Wezz kan lösa eller göra och han älskar att dela med sig av sin kompetens och allt nytt han lär sig. Nu har han jobbat hos oss i fyra år och vi har ställt lite frågor till honom.

Berätta lite om din bakgrund

När jag var liten gillade jag att skruva isär tekniska saker som bandspelare och mekaniska klockor. Jag har jobbat med IT sedan barnsben. Redan som 14 åring jobbade jag inom IT Support och två år senare blev jag WM Data's yngsta anställda. Strax efter IT Bubblan sprack (2002) fick jag mitt första programmeringsjobb och efter det började resan på riktigt. Under alla dessa år har jag sett och gjort mycket. Dom senaste åren jag byggt och förvaltat stora webbplattformar för t.ex. Ericsson, SEB och PostNord.

Jag började som Frontend-utvecklare i 10 år, men till slut ville jag lära mig mer om backend-kod för att snabbare se resultat av det jag gjort, så det föll sig naturligt att jag börja utveckla även i backend. Därefter föll det sig naturligt att fortsätta som tech lead och arkitekt. Jag har också varit mentor åt andra utvecklare vilket har varit väldigt roligt.

Vad skulle du säga skiljer var vi är idag - mot när du började?

Vi har vuxit enorm mycket och blivit en ännu större familj vilket är superkul. Vi må ha blivit större men kärnan av Epinova är starkare än någonsin. Ödmjuka experter som vill kundernas bästa.

Berätta vad du gillar med att jobba som arkitekt och Tech-lead?

Att var lösningsarkitekt och Tech lead är spännande för man måste förstå sin stakeholders behov och komma fram med lösningar som är användbara och hållbara. Man sitter inte bara och betar av uppgifter utan måste alltid kunna blicka framåt och se vad som kommer i horisonten och planera hur skeppet ska styras framåt så effektivt för alla parter som möjligt.

Vad gör dig stolt att gå till jobbet varje dag?

Stolt är en känsla jag oftast känner när jag blickar tillbaka. Både över personlig utveckling och att se hur kollegor och Epinova växer och utvecklas med en över tid. Det gör att jag går till jobbet med ett leende varje dag.

 

Hur trivs du på Epinova?

Väldigt bra! En av anledningarna varför jag ens funderade på att byta jobb var när jag fick frågan "hur ofta skrattar du på dagarna på jobbet?" och just den tanken blev ett frö som ledde fram till att jag valde att börja på Epinova för fyra år sedan, och det har jag inte ångrat en sekund! Här skrattar vi mycket och ofta och det är en härlig stämning.

Att sedan får se när ens ansträngningar kommer till nytta, se hur nöjda kunderna blir, se hur kollegor utvecklas och växer, ja då trivs jag!