Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

En mötesplats för kommunikationsproffs

Med 5000 medlemmar har Sveriges Kommunikatörer skapat en mötesplats för kommunikationsproffs och blivande kommunikationsexperter.

kollage från Sveriges kommunikatörers webbplats

Sveriges kommunikatörer är en medlemsorganisation med över 5 000 medlemmar. Genom utbildningar, nätverk och medlemskap är organisationen en mötesplats för inspiration, lärande och kompetensförsörjning för professionella kommunikatörer, samtidigt som man lyfter fram viktiga frågor i samhällsdebatten. 

Vårt samarbete med Sveriges Kommunikatörer började sommaren 2021. Resan vi gjort tillsammans sträcker sig från initial lösningsgranskning, övertagande av en äldre Episerver-lösning, kvalitetshöjande åtgärder, nytt arbetssätt, till utveckling av en helt ny webb på senaste versionen av Optimizely och med Epinovas ramverk. Tillsammans har vi hjälpt Sveriges Kommunikatörer att digitalisera och effektivisera sin affär, både för organisationens medlemmar men också i det interna arbetet.

Ökad medlemsnytta

Med automatiserade flöden av försäljning av medlemskap och kurser från webb via CRM till det nya ERP-systemet till introduktion av onlinekurser via ett LMS-system som är direktintegrerat med Single Sign On för köparna - allt för att öka medlemsnyttan till att begränsa mängden manuellt arbete för organisationen.


 

EvaHanna Wittrin

Jag vill ge en eloge till hela teamet på Epinova som på ett otroligt proffsigt, lyhört och snabbfotat sätt har sett till att vår nya webb är så bra som vi hade önskan om att den skulle vara. Med initiativ från alla utifrån engagemang och förståelse för vår affär och webb som helhet så har alla varit med att se till att slutprodukten blivit otroligt bra.

EvaHanna Wittrin, Kompetensutvecklingschef, Sveriges Kommunikatörer

Design som inte ber om ursäkt för sig

Parallellt med vårt arbete fick Sveriges Kommunikatörer en ny kostym, i form av en ny visuell identitet. Den nya identiteten ska förstärka och förtydliga varumärket och bygger på ett lättsamt, levande och inspirerande uttryck som ger en förtroendeingivande känsla där det alltid händer något nytt och intressant. Med inspirerande färger och former skapas en organisk känsla med fokus på utveckling och att ligga i framkant.

Former från den visuella identiteten


I ett par workshops tillsammans med kunden jobbade vi fram effektmål, prioriterade användargrupper och identifierade vilka designutmaningar som de olika användargrupperna har. De insikter vi fick ledde till en helt ny navigeringsstruktur som bättre guidar användarna till att hitta rätt. Vi tog också fram designprinciper som hjälpte oss att tolka och ta ut den visuella identiteten till webbplatsen.


Tillsammans med kunden och i täta avstämningar med varumärkesbyrån tog vi fram en webbdesign som inte ber om ursäkt för sig. Den visuella identiteten bygger på olika former och de fick vara ledande när vi skapade ett dynamiskt layoutsystem där formerna går att kombinera för att skapa variation. Färgerna är levande, färgglada och inspirerande, samtidigt som de ger en grundad och organisk känsla. Eftersom vissa färger kombineras bättre med varandra än andra skapade vi stör för färgteman som ger ett automatiskt stöd till redaktörerna så att rätt kombinationer syns på rätt plats.


Fokus på användarupplevelsen

Den nya webbplatsen har utvecklats på Epinovas ramverk med stort fokus på användarupplevelsen och med design i linje med Sveriges Kommunikatörers nya grafisk profil. Nu kan redaktörerna aktivt jobba med att skapa innehåll för att engagera och bygga organisk synlighet som hjälper Sveriges Kommunikatörer att öka antalet medlemmar och sålda kurser.

vyer från webbplatsen

Detta har vi gjort

Projektet sträcker sig från strategi, koncept och design, till utveckling och implementation av nya funktioner baserat på Epinovas ramverk, integrationer med andra system (CRM och LMS), prestanda, säkerhet och SEO. 

Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna ta fram en helt ny webb – eller att ta hand om och förbättra din nuvarande lösning.