Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

5 snabba från WSA-dagen

Av Annika Jansson Lästid: 2 minuter

WSA (Web Service Award) är experter på digital analys. WSA hjälper kunder att ta reda på vad deras användare och besökare tycker om företagets webbplats eller intranät.

WSA (Web Service Award) har undersökt 1000-tals olika webbplatser sedan 1999 och har byggt upp ett omfattande jämförelseindex. Man är ett välkänt varumärke och en aktör som även erbjuder tjänster inom analys och rådgivning med hjälp av både kvantitativa och kvalitativa undersökningar. 

WSA sammanställer årligen sina insikter i två trendrapporter som man publicerar i februari/mars. "Hur mår sveriges webbplatser" och "Hur mår Sveriges intranät".

Här finns den senaste trendrapporten "Hur mår Sveriges webbplatser

WSA-dagen

I januari varje år arrangeras också WSA-dagen med föreläsningar och presentationer och där fokus är att kunder delar med sig av sina lärdomar och erfarenheter till varandra, förutom att WSAs egen VD Pierre Du Rietz presenterar sina spaningar från all statistik man jobbat fram.

WSA-dagen avslutas med den prestigefyllda WSA-galan där priser delas ut för bästa webbplats och bästa intranät. Man brukar hålla till på Nalen och det är ofta fullt i salongen av både kunder, branschfolk och leverantörer både under dagens sessioner och kvällens festligheter med "Oscars-gala-känsla", men i år var WSA-dagen och WSA-galan helt digital. 

Att bara vara nominerad i en kategori står högt upp på många kunders önskelista. Alla företag och organisation som genomfört en Web Service Indexundersökning kvalificerar sig till Web Service Award. Vinnarna utses med andra ord inte av en jury utan det är de webbplatser/intranät som har de mest nöjda besökarna enlig WSA-index, som blir nominerade och även koras som vinnare.

5 snabba från WSA-dagen:

  1. Trafiken till webbplatser och intranät ökade rejält under Q4 2020 jämfört med Q4 2019:
    Externa webbplatser ökade med (26%) och Intranät med (24%)
  2. Webb och intranät står högt upp på företagens priolista med ökat engagemang hos ledningen: Externa webbplatser hade en ökning med 42% och Intranät med 54% i engagemang hos ledningen.
  3. Företag är fortfarande ganska dåliga på att jobba med Mål och Syfte och mätbara KPIer för sina webbplatser och intranät.
    Siffran är nu nere i 51% för externa webbplatser jämfört med 62% 2017. För intranät har det visserligen ökat från 31% till 35% men det är ju ändå väldigt lågt, så tyvärr har Pierre Du Rietz "mission from users" inte nått hela vägen fram - men Pierre fortsätter oförtrutet att trumma in och sprida budskapet till intranät- och webbansvariga att mätbara KPIer och strukturerat arbete med uppföljning och förbättring och att visa på resultat för ledningen är av stor betydelse för att få resurser till arbetet. Detta visas inte minst av att alla de nominerade har nått sina framgångar genom att just jobba dedikerat med detta.
  4. Lite kuriosa - 0 (noll) antal nominerade har hamburgermeny i sina lösningar - något som var "hett" och på tapeten för några år sedan och då byråer gärna förordade och designade navigation som hamburgermeny även för desktop.
  5. Det är alltid lika roligt och spännande att ta del av kundernas presentationer. Från TetraPaks stora intranät för 25 000 globala användare och hur man jobbar med agil utveckling, till hur Sollentuna kommun sätter medborgarens behov i fokus och vikten av att jobba kontinuerligt med kvalitetssäkrat innehåll. Intressant också att Sollentuna kommun gjorde en utvärdering av teknisk plattform innan projektstart och där Episerver vann överlägset över både Umbraco och Sitevision. Filmer från WSA-dagens presentationer 

Vinnare 2020 Web Service Award:

  • Bästa Kommersiell: Zeta
  • Bästa Samhällsinformation: Försvarsmakten
  • Bästa Intranät: Rikshem

Alla nominerade

Väldigt roligt också att 9 av 15 nominerade baseras på Episerver CMS.

Epinova hjälper sina kunder

På Epinova hjälper vi våra kunder att ta fram syfte, mål och mätbara KPIer kopplat till affärsmål för webbplatsen och intranät. vi jobbar med proaktiv rådgivning, utveckling och optimering - både för redaktörer och användare/besökare. Vi har som mål att bidra till att våra kunder också kan vara stolta nominerade eller vinnare av WSA

Vill du veta mer eller få tips och råd - hör av dig så berättar vi gärna över en digital fika!  

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Annika Jansson leende vid ett fönster
    Annika Jansson

    COO | Marknad & Rekrytering

    Läs alla blogginlägg av Annika Jansson