Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Episerver har INTE gått i konkurs!

Av Martin Holmberg Lästid: 2 minuter

Det kan tyckas konstigt att ett framgångsrikt svenskt bolag helt plötsligt byter namn. Vissa kanske till och med tror att Episerver har gått i konkurs, men så är det inte alls. Epinovas försäljningschef Martin Holmberg har intervjuat Mårten Bokedal, marknadschef på Optimizely, där vi reder ut hur det egentligen ligger till.

Varför bytte Episerver namn till Optimizely?

För att svara på det behöver vi gå tillbaka i tiden, säger Mårten. Det är inte vårt första namnbyte, utan vi grundades som Elektropost och var från början faktiskt ett emailverktyg. Ganska snabbt såg man potentialen i det CMS som låg till grunden för den första versionen av vårt CMS 1997, där vi då bytte namn till EPiServer. Med åren har vi inte bara utvecklat vårt CMS, utan även lagt till en hel del annan funktionalitet som e-handel, dataplattform, marketing automation, personalisering. Med förvärvet av företaget Optimizely ingår även världens ledande plattform för testning och experimentering.

Vi har sedan flera år tillbaka baserat vår teknik på molntjänster och vi står idag för en tjänst som inte bara hjälper våra kunder att skapa upplevelser i digitala kanaler, utan att även optimera dem för att anpassa sig i takt med att förväntningarna från kunderna ökar. Vi såg själva att vår utveckling både som bolag och plattform gått väldigt fort, medan perceptionen av vad Episerver var stod kvar kring en produkt som vi inte längre själva ansåg var tidsenlig. Vi bestämde därför att namnet Optimizely var mer passande för vårt varumärke idag och hur vi vill fortsätta att utvecklas.

När skedde namnbytet?

Vi smygstartade att använda namnet redan i början av 2021 men namnbytet drevs officiellt igenom i samband med att vi uppdaterade vår egen webbplats i augusti 2021. En webb som för övrigt Epinova har hjälpt till att ta fram.

Innebär namnbytet något för existerande kunder?

Egentligen inte, vi har samma fokus som vi alltid haft och det är att utveckla våra kunders affärer tillsammans med våra partners. Som företag har vi, liksom världen i övrigt utvecklats. Men vi har fortsatt kvar vårt huvudkontor i Stockholm. Vi ökar i antal anställda i Norden och vi har med det även behövt flytta till mer rymliga lokaler för att alla ska få plats, och vi har precis öppnat ett nytt kontor i Köpenhamn. 

Är det inte förvirrande att det juridiska namnet fortfarande är Episerver AB, men att marknadsnamnet är Optimizely i Sverige?

Så kan det kanske vara för de som fakturerar eller skriver kontrakt. Men vi ska komma ihåg att det är en längre process att byta det juridiska namnet, så vi kommer säkerligen få se namnet dyka upp i olika sammanhang ett bra tag framöver. Inte mig emot egentligen, det är viktigt att komma ihåg sina rötter.

Finns planer på att byta även det juridiska namnet till Optimizely AB?

Ja troligtvis, men jag har faktiskt inget bra svar på det mer än att vi inte kommer att ha kvar namnet Episerver för evigt.

Finns det något mer du vill tillägga kring namnbytet?

Det blir ofta stor upptsåndelse när man byter namn. Det tog mig flera år att sluta säga ”Statoil”. Men det viktiga är i slutändan inte namnet utan vad du fyller varumärket med. Så vi hoppas att kunderna fortsatt uppskattar det arbete vi lägger ned för att hjälpa dem att skapa bättre kundupplevelser. Det är i slutändan inte vi själva som ska utvärdera om vi lyckas med det, utan det är alla våra duktiga partners och fantastiska kunder, avslutar Mårten.

...

Stort tack Mårten för dessa svar och för förtydligandet kring namnbytet. Jag är övertygat om att Episerver kommer finnas kvar i folks minne över lång tid framöver även om Optimizely känns som ett mer framtidssäkert företagsnamn.

Martin Holmberg, försäljningschef på Epinova.

 

 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

0
    Martin Holmberg
    Martin Holmberg

    Försäljningschef Nova Consulting Group

    Läs alla blogginlägg av Martin Holmberg