Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Generativ AI och hur du som Optimizely-redaktör kan använda det idag

Av Martin Holmberg Lästid: 2 minuter

Generativ AI är en typ av Artificiell Intelligens som använder olika typer av data så som bilder, videos, ljud, text och 3D-modeller. På senare tid så har detta uppmärksammats mycket på grund av att ChatGPT, som släpptes till allmänheten i slutet av 2022, och som börjat användas i allt större utsträckning.

Om du använder webbsystemet Optimizely, så kanske du rent av redan använt dig av Generativ AI utan att ens tänka på det. Både Optimizely och några av dess tilläggsprodukter och partners använder Generativ AI för att hjälpa redaktörer med både bilder och texter. Här kommer vi att beskriva några av de områden där du redan idag kan använda dig av Generativ AI som redaktör i Optimizely. Generativ AI kommer att förändra hur redaktörer arbetar med innehåll i framtiden

Content Marketing Platform

Optimizelys webbpubliceringsverktyg har en tilläggsprodukt som de kallar CMP, Content Marketing Platform, vilket är ett planeringsverktyg för att planera innehåll och kampanjer som ska publiceras i olika digitala kanaler. Faktum är att jag själv använder CMP i skrivande stund för att skapa denna artikel.

I CMP finns en inbyggd funktionalitet för att generera och skapa textinnehåll som är direkt kopplad mot ChatGPT. Där beskriver du i princip vad du vill skapa för typ av text, hur lång den ska vara och vilken tonalitet du önskar ha på texten. Denna text kan sedan användas direkt som den är, eller vara som inspiration för fortsatt bearbetning av texten.

Som ett komplement till detta har CMP även en AI-bild-generator, där du enkelt beskriver vad du vill generera för bild och du får då 4 olika AI-genererade bilder som du kan välja mellan för din artikel. Bilden som används i omslaget för denna artikel är ett exempel på en sådan bild.

skärmklipp från verktyget för en redaktör

PIM

Det finns fler produkter inom webbproduktion som använder Generativ AI. Ett annat exempel är vår partner InRiver PIM som är ett produkt informationssystem för att hantera och ha struktur över sin produktkatalog. inriver har en direktintegration med Optimizely, vilket gör att den används av många e-handlare för att koppla produkter direkt till sin publicerade webbkatalog / e-handel.
Med InRiver så kan du som redaktör automatgenerera ett flertal metadata-taggar till de produkter som du har i ditt bibliotek. Du kan även AI-generera produktbeskrivningar, FAQ kring din produkt och så vidare. Även detta är kopplat till ChatGPT i bakgrunden.

DAM

Ett flertal DAM, Digital Asset Management, lösningar använder också Generativ AI för att ta fram metadata-taggar och automatiskt kategorisera bilder. Algoritmerna för bildigenkänning är idag väldigt exakta och ger redaktörer ett effektivt sätt att kunna hitta rätt bild för rätt tillfälle.

PostNord använder AI i sin Kattkampanj

Epinova har bistått PostNord med att använda Generativ AI för en marknadsföringskampanj för frimärken. Kampanjen gick ut på att allmänheten fick skicka in bidrag på sin katt, dvs en bra bild på sin katt, för att som vinst få sin katt illustrerad på ett frimärke. Då mängden katter som estimerades som bidrag var ca 30.000 bilder så använde vi på Epinova oss av Microsofts AI-igenkännings-API för att filtrera bort alla bilder som hade mindre än 98% sannolikhet att det ens vara en katt. Detta förenklade och ökade kvalitén på de kattbilder som skickades in som bidrag till tävlingen. Läs gärna om kampanjen här: PostNords Kattkampanj 

Vi har bara sett början av vad Generativ AI kommer att bistå med framöver och det kommer att komma inom fler områden. Vi på Epinova håller oss uppdaterade och vill gärna hjälpa dig i den mån vi kan för att även du ska kunna nyttja detta för att öka produktiviteten, förbättra datakvalitén och få ett roligare jobb.

Och det finns ännu fler användningsområden. Vill du veta mer om dessa och hur du kan använda Generativ AI inom ditt företag? Tveka inte att ta kontakt med oss!

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

  • Annika

    Det här var riktigt bra läsning!

Martin Holmberg
Martin Holmberg

Chief Sales Officer | Försäljningschef

Läs alla blogginlägg av Martin Holmberg