Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Arbeta smartare, inte hårdare: Förenkla din marknadsföring med Optimizely CMP

Av Annika Jansson Lästid: 5 minuter

Kämpar du med att hålla koll på kampanjer, deadlines och flera kanaler? Optimizelys Content Marketing Platform (CMP) kan vara lösningen du letar efter. Det här kraftfulla verktyget hjälper dig att effektivisera arbetsflöden, förbättra teamsamarbetet och göra kampanjhantering enklare. Läs vidare för att upptäcka hur du kan arbeta smartare, inte hårdare!

Behov av ett kraftfullt projektverktyg för marknadsförare 

Kanske är du, precis som jag, van att använda Trello, Teams Planner eller något annat verktyg. Ditt marknadsföringsteam kanske har vuxit under året eller förändrats beroende på dina kampanjbehov. Fungerar kommunikationen och samarbetet smidigt i marknadsteamet, så att alla vet vem som gör vad, när och i rätt tid? Och dina intressenter, vet de vad som händer och kan hållas informerade och uppdaterade? Eller..?

Om det här känns bekant kan Optimizely CMP (Content Marketing Platform) vara precis vad du behöver!

Som den aningen skeptiska person jag är, så hoppar jag inte på ny teknik "bara för att", men jag älskar att optimera processer och rutiner – att saker ska vara tydligt, roligt och att man undviker flaskhalsar, förvirring, missförstånd och slöseri med tid.

När mitt marknadsföringsteam växte till tvåsiffrigt antal insåg jag behovet av ett bättre planerings- och projektverktyg för marknadsarbetet. Valet var självklart: Optimizely CMP!

 

Så här kommer du igång med CMP 

Optimizelys CMP är ett kraftfullt verktyg med rad av smarta funktioner. Vilket är bra, men att det också kan upplevas lite överväldigande att börja använda och implementera i ditt marknadsföringsarbete. Men ta det lugnt, det är enklare än man tror och här kommer mitt bästa tips: börja smått. Välj ut en kommande kampanj och bygg upp dina aktiviteter i CMP och arbetsflöden baserat på vad du vet gäller för den aktuella kampanjen. Du kommer igång snabbt och du kan lära dig verktyget på ett naturligt och enkelt sätt, och det är roligt! 

I CMP kan du skapa uppgifter och sub-uppgifter och tilldela dem till teammedlemmar. Man kan lägga in kommentarer, lägga in beroenden och använda CMP biblioteket för att ladda upp olika media som du behöver. När du har slutfört en kampanj så är det väldigt enkelt att spara den som en mall. Faktum är att du kan spara ditt arbete som en mall när som helst. Om du till exempel förfinar din kampanj, dina uppgifter eller dina arbetsflöden är det lika enkelt att uppdatera mallen du har skapat vartefter. På så sätt kan du bygga strukturkapital och förfina ditt arbetsflöde och hur ni jobbar vartefter. 

Att ha någon som kan CMP utan och innan vid din sida är nyckeln att komma igång snabbt och på rätt sätt, särskilt i början när du är ivrig och vill lära dig i verktyget. För det är inte alltid helt lätt förstå hur du löser vissas saker och att hitta det du letar efter, särskilt när du fått upp ångan. Det är också ovärderligt att ha en duktig CMP-utvecklare som hjälper dig att integrera CMP till externa system som du har behov av.   

Så, jag började med vår kampanj där vi skulle genomföra ett webinar; "Epinova AI Assistant for Optimizely webinar". Jag delade upp arbetet i fyra huvudsteg: 

  • Planering & iscensättning: Definiera bakgrund, målgrupp, budget och skapa innehåll för olika kanaler, ta fram landningssida osv. 
  • Dynamics event-flöde: Vad som behöver göras i CRM-eventet för att sätta upp kundresan i CRM, texter, skicka inbjudningar, påminnelser etc. 
  • Förbereda & genomföra eventet: aktiviteter för att ta fram presentation, synka med talarna, säkra teknik, genrep och att genmföra själva webinariet. 
  • Uppföljning: Överlämning till säljteamet för uppföljning. 

Att börja på det här sättet har hjälpt mig att komma igång med CMP samtidigt som jag bygger en färdig process för våra framtida webbinariekampanjer. 

Arbetsflöden, deluppgifter med mera 

För varje uppgift ovan skapade jag ett arbetsflöde med deluppgifter, satte deadlines och tilldelade dem till teammedlemmar med instruktioner. CMP innehåller alternativ för kommentarer och godkännandeflöden, vilket gör samarbetet enkelt. När en uppgift påbörjas ändrar du helt enkelt statusen till Pågår, och när den är klar markerar du en ruta – Slutförd! 

Det finns olika filtreringsalternativ och en kraftfull sökfunktion med filter. Du kan visa dina egna eller andras uppgifter, ställa in påminnelser och växla mellan schema- och planeringsvyer. När du startar en ny kampanj kan du använda mallar eller duplicera tidigare kampanjer, och en mängd andra smarta funktioner som kan fylla flera blogginlägg.😊 

Jag är fortfarande i början av min resa med att lära mig hur man arbetar med CMP på ett effektivt sätt – men jag gillar verkligen det här verktyget! 

Integration med Optimizely CMS och publicering i andra kanaler 

CMP integreras också enkelt med många av de stora CMS-plattformarna, och naturligtvis med Optimizely CMS, liksom flera andra kanaler, inklusive LinkedIn och olika sociala plattformar. Det innebär att du kan publicera innehåll direkt från CMP till olika kanaler och plattformar, inklusive din egen webbplats. Genom Optimizely CMS-integrationen kan du antingen dra in ett utkast som redan skapats i CMS-redaktörsvyn och fortsätta arbeta med det i CMP i ditt arbetsflöde, eller så kan du skapa en ny CMS-sida direkt från CMP. Det här är verkligen smart och effektivt! 

Användbara vyer i CMP för att komma igång

Din egen dashboard

screenshot of Optimizely CMP home view

Det här är din egen "hem" dashboard. Till vänster hittar du en panel med det viktigaste delarna av CMP. I mitten kan du visa och filtrera dina uppgifter och ditt teams uppgifter, tillsammans med de senaste projekten som du har arbetat. Det finns också en anpassningsbar panel. Längst upp till höger hittar du sök, dina påminnelser, och alternativ för att skapa nya kampanjer, uppgifter och arbetsflöden. En rullgardinsmeny till höger visar ytterligare funktioner och verktyg i CMP.  

Vyn Plan

screenshot of Optimizely CMP schedule plan

När du klickar på Plan ser du dina aktiva kampanjer med start- och slutdatum. Du kan visa dem som en lista, i en kalendervy eller i en schemaöversikt. Filter och sorteringsalternativ gör att du kan anpassa vyn efter dina behov. Det här ger dig både en tydlig överblick, på det vis du föredrar, och att du också kan se detaljer. Du kan snabbt upptäcka uppgifter eller arbetsflöden som ligger efter i schemat, se flaskhalsar och beroenden med mera. Du kan också spara dina anpassade vyer och dela dem med andra. 

Kampanj vyn

screenshot of Optimizely CMP campaign steps

I den här vyn tittar vi på kampanjen för vårt webbinarium om AI Assistant. Här kan du se de viktigaste stegen och aktuell status – oavsett om de har slutförts eller pågår. Precis som i föregående vy kan du filtrera och se info om kampanjen efter behov.

Arbetsflöden 

screen shot of Optimizely CMP workflow

Här ser vi ett arbetsflöde – 1. Planering & iscensättning. Till höger kan du se de olika stegen och vem som har tilldelats varje uppgift. I det här exemplet är allt grönt, vilket indikerar att alla uppgifter är slutförda. Du kan lägga till kommentarer, bifoga filer, skapa deluppgifter, justera ordning, ändra datum, visa historik, lägga in godkännandeflöden och mycket mer. 

Library-vyn

Screen shot of Optimizely CMP Library

Nu har vi klickat på "Library" som är mediabiblioteket i den vänstra panelen. Det är ett DAM-system (tillgängligt som ett tillägg) där du kan lagra och organisera dina bilder och filer, tagga dem och gruppera dem i mappar. Library-funktionen gör att alla som arbetar i CMP kan komma åt både bilder och filer som man behöver i arbetet, vilket gör det enkelt åtkomligt och att man kan använda dem direkt i innehållsarbetet utan att behöva fundera på var bilderna finns sparade.

Stärk ditt marknadsföringsteam med CMP

Optimizely CMP är inte bara ett projektledningsverktyg – det är en gamechanger för marknadsförare som vill få bättre ordning, tydlighet, effektivitet och samarbete i sitt marknadsarbete. Oavsett om du leder ett litet team eller en växande avdelning hjälper CMP dig att ha ordning på allt från kampanjer, till att effektivisera kommunikation och ta bort flaskhalsar.

Och genom att börja i liten skala, utnyttja mallar och integrera CMP med dina befintliga verktyg som Optimizely CMS kan du skapa ett system som växer med dina behov. Med de funktioner som finns i verktyget och hantering av projekt och kampanjer med möjligheten till direktpublicering ser CMP till att du kan fokusera på det som verkligen betyder något: att skapa effektfulla marknadskampanjer.

Vill du lära dig mer eller behöver du hjälp med att komma igång? Tveka inte att höra av dig – vi är här för att hjälpa dig!

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

Annika Jansson

Annika Jansson

COO | Marknad & Rekrytering

Läs alla blogginlägg av Annika Jansson