Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Så driver tillgänglighet tillväxt och affärsnytta

Av Camilla Karlsson Lästid: 1 minut

Digital tillgänglighet förknippas ofta med funktionsnedsättningar, vilket är fundamentalt, men värdet är mycket större än så. God tillgänglighet driver både tillväxt och lojalitet, och är helt avgörande om du vill maximera affärsnyttan!

I takt med att lagar och direktiv införs ställs högre och högre krav på tillgänglighet, krav som är här för att stanna. Det gäller både den tekniska utvecklingen och den grafiska designen av digitala tjänster.

Tillgänglighet är inte längre en fråga om valfrihet, utan det är en fundamental aspekt en hygienfaktor för en professionell webbutvecklare eller designer. Kort och gott något som alla företag borde prioritera.

Det finns en rad goda anledningar. Jag ska fokusera på de affärsmässiga:

Ökad marknadstillgång

En fullt ut tillgänglig webbplats maximerar räckvidden och det ger dig i förlängningen tillgång till en större och mer diversifierad publik. Ju fler som obehindrat kan ta del av det du vill nå ut med, desto större är chansen att du får en bredare kundbas som läser ditt innehåll eller köper dina produkter.

God tillgänglighet ökar alltså potentiella intäktsströmmar, kundklubbsregistreringar, eventanmälningar och alla andra tänkbara typer av konverteringar som du har satt som mål för din digitala lösning.

Lojala besökare

Inkluderande och tillgänglig design skapar lojala kunder. Om du gillar en tjänst så är du mer benägen att såväl återvända som att rekommendera den.

Kanske har du handlat mat på olika sajter, med varierande användarupplevelser? Om köpprocessen var komplicerad är risken stor att du letar efter alternativ. Var den smidig, tillgänglig och enkel är det troligt att du inte bara kommer att avsluta ditt köp utan också återvända. Den leverantör som erbjuder den enklaste, mest intuitiva och tillgängliga tjänsten har störst chans att få återkommande kunder helt enkelt.

Stärkt varumärke

Att tillhandahålla en tillgänglig webbplats eller e-handel visar på socialt ansvar och omtanke, och även om det kan vara svårt att mäta så stärker det ditt företags varumärke i konsumenternas ögon.

Tillgänglighet påverkar oss alla, oavsett om vi för närvarande har en funktionsnedsättning eller inte. Livet är oförutsägbart, och tillfälliga eller permanenta förändringar i vår förmåga kan påverka hur vi interagerar med digitala tjänster. Ett starkt engagemang för tillgänglighet är i mina ögon ett uttryck för empati och förståelse för mänskliga behov.

Större utväxling på investeringar i SEO

Med en tillgänglig webbplats får du sökmotoroptimering på köpet. Sökmotorer som exempelvis Google gillar webbplatser där inga tekniska hinder står i vägen för dess förmåga att indexera innehåll effektivt. Det resulterar alltså i bättre organisk synlighet, något du kan läsa mer om i min kollega Ahmets blogginlägg här.

Högre ranking i sökmotorer kan du alltså översätta till fler besökare och, potentiellt, ökad konvertering.

Klimatavtryck

Tillgängliga webbplatser tenderar vara mer effektiva och kräver mindre dataöverföring. Det förbättrar inte bara laddningstiderna utan också minskar energiförbrukningen kopplat till drift och underhåll. Genom att optimera din lösning bidrar du alltså till minskat klimatavtryck, och det är alltmer viktigt i en värld där hållbarhet, miljömedvetenhet och dataskam är ord i fokus.

Läs mer: Hållbara webbplatser är en självklarhet för oss på Epinova

Så se inte tillgänglighetskrav som en begränsning utan som en strategisk fördel och en möjlighet att utöka räckvidden och förbättra användarupplevelsen. Tillgängligheten blir din katalysator för att nå en bredare publik.

Först då når du affärsnytta på riktigt!

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

Camilla Karlsson

Camilla Karlsson

Chief Delivery Officer

Läs alla blogginlägg av Camilla Karlsson