Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vad innebär Consent Mode Version 2 för mig?

Av Ulrika Mikiasson Lästid: 2 minuter

Consent Mode V2 närmar sig med stormsteg. Den 6 mars börjar den nya EU-lagen att gälla. Använder du Google Ads idag i din digitala marknadsföringsstrategi så är det viktigt för dig att ha koll på vad som gäller och vad du behöver göra. Låt mig guida dig.  

Vi börjar från start. Vi matas med ord som cookie-banner, cookie manager, och consent mode. Men hur hänger allt ihop?  

1. Consent Manager  

En cookie consent manager är ett verktyg eller programvara som du kan använda för att erhålla cookiesamtycke och hantera dem på din webbplats. 

2. Cookie-banner 

En cookie-banner är ett popup-fönster på din webbplats som talar om för din besökare att du använder cookies. Med en cookie-banner får du samtycke av dina besökare där de kan välja att acceptera eller avslå. Cookies används på webbplatser för att förbättra användarupplevelsen och för att samla in personuppgifter (ip-adress, plats, enhets-ID, användar-ID etc) om besökare – främst för marknadsföringsändamål. 

Varför cookie-banner? 

  • Få samtycke från dina besökare (acceptera/avslå) 
  • Endast nödvändiga cookies tillåts att vara förvalt för besökaren 
  • Lagkrav och direktiv 
    • GDPR 
    • European ePrivacy Directive även kallad ”cookielagen” som kom 2002 
    • Ny EU-lag: Digital Markets Act som går live 6 mars 2024 

3. Consent Mode Version 2 

Googles funktion Consent Mode har funnits i ett par år men i och med den nya lagen (Digital Markets Act) så måste Google uppdatera sin samtyckeshantering. I tidigare Consent Mode fanns två spårningsparametrar och med nya Consent Mode Version 2 inhämtas fyra spårningsparametrar. 

Så med den bakgrundsguiden är vi redo att blicka framåt. Före 6 mars 2024 behöver du ha uppdaterat till Consent Mode Version 2, för då träder den nya EU-lagen Digital Markets Act i kraft. 

När kommer Consent Mode Version 2? 

Den finns redan tillgänglig så det är hög tid att uppdatera till den nya versionen redan idag. Använder du ett Consent Management Platform (CMP) så kan du hämta hem den nya filen via Google Tag Manager (GTM). Den nya EU-lagen Digital Markets Act börjar gälla 6 mars 2024.  

Vad är nytt i Consent Mode V2? 

Tidigare hämtade Google in två parametrar men i den nya Consent Mode Version 2 hämtas fyra parametrar in för samtycke. 

  • ad_storage  
  • analytics_storage 
  • ad_user_data (ny) 
  • ad_personalization (ny) 

Vad innebär de två nya parametrarna? 

Ad_user_data

Denna parameter styr om personuppgifter ska skickas till Google i reklamsyfte 

Ad_personalization

Denna parameter kontrollerar om uppgifterna kan användas för personlig reklam (t.ex remarketing – riktade annonser till konsumenter). 

Remarketing är en marknadsföringstaktik som gör att du kan visa annonser för målgrupper som tidigare har besökt en webbplats eller engagerat sig i ditt innehåll på sociala medier. 

Hur uppdaterar jag till Consent Mode Version 2? 

Det är enkelt att uppdatera Consent Mode Version 2 om du använder ett Google certifierat Consent Management Platform (CMP) som t.ex Cookieinformation eller Cookiebot. Via Google Tag Manager finns filen att hämta i mallgalleriet eller så ligger den redan synlig som en uppdatering “1 fil uppdatering tillgänglig”. Detta beror på vilket CMP du använder.  

Har du inte ett Google certifierat CMP så krävs det mer utveckling för att få den nya Consent Mode Version 2 på plats. 

Datumkoll: uppdatera före 6 mars 2024. 

Bilden nedan visar hur det kan se ut i Google Tag Manager (GTM)
 Skärmklipp på hur det kan se ut i Google Tag Manager - som en tabell

Vad händer om jag inte uppdaterar? 

En stor del av din Google Ads annonsering påverkas vilket leder till att pengar ”kastas” i sjön. 

Google Ads påverkas inom olika funktioner 

  • Samlar inte in några nya uppgifter 
  • Påverkar din samling av målgrupper 
  • Remarketing data upphör 
  • Förbättrade konverteringar (Enhanced Conversions) slutar att samla in data 

Checklista 

  1. Konfigurera cookie-bannern korrekt 
  2. Implementera Consent Mode V2 
  3. Verifiera implementeringen med Google Tag Manager och Tag Assistant 
  4. Kontrollera om sidan angett standardtillståndet korrekt 
  5. Verifiera om sidan har uppdaterat samtycket baserat på din interaktion med cookie-bannern 
  6. Kontrollera vilka taggar som har aktiverats eller blockerats av cookiesamtycket 

Vi hjälper gärna till att svara på frågor och guida dig rätt hur du uppdaterar till nya Consent Mode V2.  Lycka till! 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

3
  • Cecilia

    2

    Tack för tydlighet och extra plus för checklistan. 🙏🏼

Ulrika Mikiasson
Ulrika Mikiasson

Projektledning | Mätning & Analys

Epinova designar och utvecklar webbplatser, e-handel och digitala tjänster för ledande företag och organisationer i Norden. Vill du veta hur vi kan hjälpa just ditt företag? Hör av dig så bjuder vi på kaffe och berättar mer!