Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

UX vs AI: När empati möter algoritmer

Av Joacim Broström Lästid: 2 minuter

AI har de senaste åren likt en revolution stormat in med löften om UX-guld och effektivisering och det har fått många att fråga om UX-designers kommer att bli ersatta och förpassade till historien? Det är lite mer komplext än ett ja eller ett nej, och kanske även mer hoppfullt.

Det är sant att AI redan idag kan hjälpa till med och effektivisera många av momenten inom UX-design, men det är inte riktigt så enkelt som att be AI att skapa en tjänst, trycka på en knapp för att lansera och så är användarna är lyriska, konverteringarna skjuter i höjden och ditt varumärke blomstrar. Nej, AI är bra på mycket men det finns fortfarande många viktiga ingredienser som vi UX-designers är överlägsna på. Bland annat kreativitet, att förstå kontext och att tolka mänskliga nyanser. 


AI kan inte skapa, bara återskapa och efterlikna.

AI är tränad på det som redan har gjorts och som någon har godkänt för publicering. Det är alltså de idéer som av olika orsaker till slut blev realiserade och inte nödvändigtvis de idéer som var de bästa. Många av de bästa idéerna ligger fortfarande kvar på skrivbordet och väntar på att komma till liv.

Medan designerns dna innehåller viljan att förbättra och innovera, återanvänder och efterliknar AI befintliga användar- och designmönster. Utan mänsklig involvering och styrning riskerar vi att basera framtiden på redan genomförda och förlegade idéer. Risken är att mycket blir allt för generiskt.


Visst, att återskapa och återanvända har sin funktion i designprocessen. Varje navigering, login, eller kontaktformulär behöver inte vara revolutionerande och det finns delar som är hur bra som helst att återanvända. Att återanvända frigör dessutom tid till att fokusera på att förbättra och utveckla andra delar. Men om vi låter AI ta över det grundläggande hantverket riskerar vi att förlora vår roll som medvetna beslutsfattare och lämna över vårt inflytande till verktyg som saknar förståelse för det sammanhang det verkar i. Risken är att vi automatiserar bort både kreativitet och mening. Och med det även den mänskliga känslan och den positiva användarupplevelsen vi vill uppnå.

AI saknar mänskliga erfarenheter och empati

UX-design har alltid handlat om mer än wireframes och användartester. Det handlar om att fråga hur vi kan göra någons digitala vardag lite enklare, mer intuitiv och mer mänsklig. Det kräver empati. Inte bara att identifiera “smärtpunkter”, utan att försöka förstå kontexten och användarens känsloläge på andra sidan skärmen. AI bryr sig inte om kontext utan bara om mönster.

Användarupplevelse handlar om mer än klickvägar och flöden; det handlar om att få användarnas förtroende och skapa glädje och trygghet. Den typen av värden kan inte kvantifieras fullt ut, och därför kan de inte heller helt automatiseras.


AI influeras av och efterliknar även värderingar, normer och kulturella antaganden. Det kan leda till missförstånd och ge motsatt effekt än den effekt vi vill åstadkomma, dvs användarvänliga och tillgängliga tjänster linjerar med mänskliga värden som jämlikhet, mångfald och inkludering.

Att sätta sig in i och verkligen förstå hur olika användare känner och beter sig under olika premisser är inte bara en guldkant, utan en avgörande skillnad mellan teknik som känns som en trygg och förstående vän och teknik som känns stel, byråkratisk och övervakande. Att få användaren att känna sig sedd, förstådd och trygg är alltid en viktig del av ux-design.


AI är ett verktyg, inte en ux-designer

AI är ett fantastiskt verktyg som hjälper oss att få fler insikter på kortare tid. Vi kan få hjälp att automatisera delar av vårt dagliga arbete, förkorta projekttiden och komma till beslut snabbare. Med hjälp av AI analyserar vi redan idag användardata och mönster effektivare än tidigare och jag brukar även använda AI för att generera wireframes och för att skapa en prototyp av konceptuella skisser, vilket gör att vi tidigt i designprocessen kan testa den bärande idén på användarna.

Med hjälp av AI analyserar vi redan idag användardata och mönster effektivare än tidigare och jag brukar även använda AI för att generera wireframes och för att skapa en prototyp av konceptuella skisser, vilket gör att vi tidigt i designprocessen kan testa den bärande idén på användarna.

Det ger oss bättre insikter, sparar tid och frigör utrymme för exempelvis fler värdeskapande designiterationer och bättre förutsättningar för experimentering (tex. A/B-testning). 
 
Men för att skapa en tjänst som användaren faktiskt älskar och använder så är det viktigt att vi UX-designers finns med för att säkerställa innovation, mänskligt omdöme, empati och strategisk förståelse.
AI förstår inte mänskliga nyanser så vi måste se till att vi matar den med rätt förutsättningar och tränar den på det vi faktiskt tycker är viktigt för det vi vill uppnå. Det är vår kreativitet, vår nyfikenhet och våra mänskliga egenskaper som är bränslet till elden. 

Så, kommer AI ta ux-designers jobb?

AI är ett tillskott som förändrar mycket, och i rollen som UX-designers måste vi fortsätta vara nyfikna, kritiska och engagerade och möjligen tänka ännu mer empatiskt än innan. Vi måste anpassa vår roll till den nya verkligheten, skapa en balans mellan fördelarna med AI och etiska överväganden, och låta AI ge vår kreativitet en boost, inte ersätta den.

AI inom UX-design är inte bara en trend, det är en styrka som håller på att förändra hur vi designar och upplever digitala produkter, och vi måste omfamna den styrkan. AI är inte vår fiende, men likgiltighet inför förändring är det.



Vi står inte inför att bli ersatta. Vi står inför möjligheten att höja värdet av vår mänskliga kompetens.

 

Ps. Bilden ovan är AI-genererad. Jag bad AI att ta fram en bild som symbolierar samspelet mellan människa och robot (jag använde ordet robot eftersom själva begreppet AI är så abstrakt). Prompt: "Create an image that symbolizes the interaction between human and robot, in the style of an old painting by one of the great masters".
Du har sett den bilden förut, va? Självklart har du det, eftersom liknande bilder har skapats tidigare...

 
 

 

 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

Joacim utomhus med träd och grönska i bakgrunden

Joacim Broström

Creative Director

Läs alla blogginlägg av Joacim Broström