Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

PostNords kattkampanj – med AI blev juryns arbete enkelt!

PostNord är ett av Sveriges mest kända varumärken och det man gör måste bli bra. Det måste vara genomtänkt och det måste vara lätt att använda.

Katt på stol

PostNord ville få hjälp med att ta fram ett användarvänligt formulär och ett verktyg för att hantera alla tusentals bidrag som skickas in i den nya frimärkeskampanjen Min katt. Med Optimizely som plattform, en AI-robot för bildigenkänning och SharePoint har Epinova och vårt systerbolag PointTaken hjälpt PostNord att på rekordtid och med användarupplevelsen i fokus ta fram en lyckad digital kampanj med stort genomslag i hela Sverige. Vi har ställt några frågor till en mycket nöjd kund och beställare, PostNords Go To Market Owner, Thomas Klamell.

Berätta lite om bakgrunden till Min Katt-kampanjen

Varje år ger PostNord ut frimärken med motiv som fångar allmänhetens intresse, och som engagerar och folk tycker om. För några år sedan gjorde vi en frimärkstävling där man fick tävla med sin hund och skicka in bidrag med bild och motivering. Kampanjen fick väldigt bra gensvar och det blev fina frimärken. Vi ville göra om tävlingen men denna gång med katter. 

Hur viktig är den här kampanjen för PostNord?

Det är en väldigt viktig profilkampanj för PostNord. I en tid där det är lite oroligt i omvärlden, lite svajigt i ekonomin och efter den långa pandemin, ja tunga frågor, så kommer det en tävling där man får chans att ha med sin katt på ett frimärke. Det blir något positivt, något annorlunda och det skapar engagemang. Det hoppas vi ska bli uppskattat, så det är en viktig kampanj för oss.

PostNord är ett av Sveriges mest kända varumärken och det vi gör måste bli bra. Det måste vara genomtänkt och det måste fungera, men det måste också vara lätt att använda för våra besökare.

Vi behövde också få ett verktyg som skulle underlätta för oss som ska hantera alla bidrag och utse vinnarna. Det är viktigt att vi på ett enkelt sätt kan titta på bidragen och ställa dem i relation till varandra. Vi ville få till ett bra formulär för kattägarna och ett bra verktyg för oss att hantera de inkommande bidragen.

Nu när du sett resultatet, har det hjälpt er och hur?

Vi lyckades bra. Det är klart det kommer in frågor, men vi har lyckats få fram ett formulär som är enkelt och begripligt. Vad vi sett hittills så funkar verkligen verktyget som vi vill och önskade. Med sorteringar, och grupperingar och ranking av bidragen, och inga onödiga bilder eller bidrag som inte föreställer katter. Att vi lyckats bra är till gagn både för oss internt, men också för de som är med och tävlar att vi kan hantera den enorma mängden bidrag som det handlar om. Vi pratar om flera tusen bidrag.

När vi har velat finjustera något efter lanseringen så har vi fått omedelbar respons och ni har löst det snabbt och smidigt, ja det har varit hög attention från er!

Hur tycker du att samarbetet med Epinova har fungerat?

Det har fungerat bra! Ni har kört några grepp som jag tycker är riktigt bra. Vi har till exempel varit med på era checkin i teamet och vi har tidigt fått ge feedback på prototypen. Jag gillar också att ni har satt er på vår stol - vi som ska använda verktyget. Till exempel tog ni fram en mycket mer täckande handledning än vad jag hade räknat med, så vem som helst förstår hur man ska göra. Bara det sparar så mycket tid för mig som kund. När jag körde introduktion för mina kollegor så var det inga frågor. Och det sparade in tid för mig att att det fanns en bra handledning för användarna.

Är det något vi kunde ha gjort annorlunda?

Nej, inte vad jag kan komma på. Det är klart att vi kanske redan från början kunde ha tänkt på någon detalj, men jag skulle säga att det har varit ett väldigt givande och roligt projekt och ett bra samarbete. Det har verkligen känts som att det här är PostNords tappra team på Epinova som vill att det här ska bli riktigt bra och att vi som kund ska lyckas. 

Skulle du rekommendera Epinova till någon annan kund?

Det skulle jag absolut, jag är väldigt nöjd med hela projektet. 

 

Hör av dig till oss!

Vi hjälper dig gärna ta fram en helt ny webb – eller att ta hand om och förbättra din nuvarande lösning.