Sammanslagning och omprofilering av Optimizelys webbplats
En ny webbplats utvecklades för Episerver under omprofileringen och sammanslagningen med Optimizely. Högklassig utveckling utfördes för att lansera på bara tre månader. Här kan du läsa om bakgrunden, processen, utmaningar och resultatet i detta DXP-projekt.

Bakgrund
Episerver hade nyligen förvärvat Optimizely och tagit beslutet att slå samman varumärkena och ändra Episerver till Optimizely. En stor del av detta jobb var att slå samman och omprofilera Episerver- och Optimizely-webbplatserna. Med tanke på att Episerver-webbplatsen var mycket mer omfattande och redan använder sin egen ledande DXP-plattform, bestämde vi oss för att använda denna som bas för sammanslagningen och att ändra namnet på den här webbplatsen till Optimizely.
Ett team från Epinova hade lett utvecklingen av Episerver-sajten tillsammans med ett internt team från Episerver under några år. Eftersom Episerver hade förvärvat en hel del varumärken på senare tid hade teamen goda erfarenheter av att sammanfoga innehåll och anpassa plattformen till nya varumärken och produkter.
Episerver.com-lösningen inkluderade marknadsföringsprodukter, en komplett e-handelslösning för att köpa kurser och certifieringar och en välintegrerad självbetjäningsportal där partners kunde se och uppdatera sina uppgifter.
Utmaningar
Som med alla fusioner eller omprofileringar var det viktigt att kunna röra sig snabbt för att få den viktigaste digitala tillgången live med det nya kombinerade varumärket. Med tanke på driften fick teamet sällskap av ytterligare externa utvecklare för att påskynda utvecklingen.
Eftersom Episerver/Optimizely hade en globalt räckande webbplats var det mycket viktigt att prestandan för kunderna var bra, oavsett var i världen de skulle ansluta. Latens kan vara ett stort problem för en dynamisk webbplats med många tillgångar och JavaScript.
Webbplatsen har redan använt Cloudflare CDN i stor utsträckning. Detta ingår i DXP med inte bara cachade tillgångar, utan också helt cachade sidor för snabb inläsning av webbplatsen runt om i världen. För att fortfarande kunna få personliga upplevelser krävde detta kundanpassningstekniker med JavaScript. Exempel på sådana är innehållsrekommendationer samt dynamiskt genererade element på klientsidan som toppmenyn.
![]()
Vi har jobbat i korta iterationer tillsammans med ansvariga för olika verksamhetsområden. Här har vi haft stor nytta av Epinovas olika moduler och vår djupa tekniska kompetens.
Linus Ekström, VD Epinova och OMVP (Optimizely Most Valuable Professional)
Process
Det huvudsakliga utvecklingsarbetet inleddes i början av maj efter några månaders förberedelser. Målet var att släppa en omarbetad version av sajten med innehåll och ny funktionalitet från Optimizely. Optimizely ville ytterligare förbättra utseendet och känslan på webbplatsen. Därför byggdes många nya komponenter för webbplatsen med hjälp av React för mer interaktion.
För att minimera mängden manuellt arbete som behövde göras installerades en ny Optimizely DXP-instans. Innehåll från Optimizelys webbplats migrerades huvudsakligen automatiskt med hjälp av API:er från den aktuella Optimizely-webbplatsen. Att snabbt kunna få igång en ny version av sajten var viktigt för att redaktörerna skulle kunna börja arbeta med den sammanslagna innehållsstrukturen. Detta gjorde det också möjligt att testa delar av webbplatsen kontinuerligt medan utvecklingen fortsatte på andra delar.
Adam Blomberg, Director, Customer Experience Excellence
– Epinovas engagemang har varit fantastiskt, och deras tekniska kunnande och expertis om Optimizely som plattform har varit ovärderligt för oss i detta projekt som syftar till att belysa styrkan i vår plattform och våra produkter.

Resultat
Vi kunde lansera den uppdaterade och omprofilerade webbplatsen i tid efter tre intensiva månader. Direkt efter den initiala releasen fortsatte vi arbetet med en uppgradering till Optimizely Content Cloud 12 för att ytterligare öka prestandan. Detta inkluderade även ännu fler prestandaförbättringar med serverrendering av JavaScript och Vite som klientpakethanterare för att minska behovet av mängden tillgångar som laddas ner.
Produkter och teknik som används
- Optimizely Content Cloud
- Optimizely Commerce Cloud
- Rekommendationer för Optimizely-innehåll
- Optimizely webbexperiment
- Cloudflare CDN (ingår i Optimizely DXP)
- Epinova ResponsiveImages
- Tjänsten Detektera PEN-testning
Hör av dig till oss!
