Infunnel grundades 2015 och är en av Sveriges främsta byråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan. Bolaget arbetar både med B2B-företag samt konsumentföretag med fokus på sällanköpsvaror. Bland kunderna finns Mercedes, Axis, Dustin och Tetra Pak. 

– Infunnel är ett av de att mest spännande bolagen i den svenska martechbranschen. Deras spetskompetens inom Marketing Automation och CRM blir tillsammans med SEO- och SEM-specialisterna på Pineberry viktiga delar i det ekosystem av digitala tjänster som vi bygger upp och där Epinova Sverige redan finns sedan tidigare. 

Grundarna av Infunnel och Nova Sveriges vd Michael Jäderlind

säger Michael Jäderlind, vd för NOVA Sverige. 

Förvärvet av Infunnel

Vi har ställt några frågor till Epinovas VD, Linus Ekström.

Vad betyder förvärvet av Infunnel för Epinova och våra kunder?

Vi ser väldigt positivt på uppköpet då vi redan har ett pågående samarbete kring två av våra kunder, Sveriges Kommunikatörer och Forsheda Hus. Vi blir väldigt starka när vi som två expertbolag går ihop och jobbar aktivt tillsammans med en kund.

LInus Ekström - vd för Epinova Sverige


Det finns en stor fördel med expertbolag, man får experter som kan sina saker och oftast levererar högre kvalitet på kortare tid, men det finns alltid en risk att kunden själv får hålla i kommunikation och planering mellan olika expertbolag.

En stor fördel med NOVA-modellen är att kunden får EN kontaktyta och tillgång till den expertkompetens som finns i våra olika bolag och att vi alltid jobbar tillsammans som ett team med kunden i fokus. Vi hittar rätt kompetens och jobbar proaktivt med kunden, så det ska kunden inte behöva hantera eller oroa sig för.

Många av våra kunder har i tidigare leverantörsrelationer ofta blivit borttappade, att leverantören antingen inte har spetskompetensen eller att man blir bollad mellan avdelningar eller ska ansvara för att hålla ihop olika företag själv vilket ofta är en utmaning och tidskrävande för kunden. Här ser vi att vi gör en strålande insats tillsammans med Infunnel och att våra kunder är mycket nöjda!

Hur kompletterar Infunnels erbjudande Epinova?

Vi har många kunder som redan idag jobbar med en webbplats eller e-handelslösning sammankopplat med ett CRM där man nu vill ta nästa steg eller kanske komma igång med Marketing Automation, men där det inte är ovanligt att man har utmaningar med sitt CRM och sina processer som gör det svårt att utveckla sina tjänster. Risken är att det blir fristående processer då kunden ansvarar för att synka ihop helheten då man ofta har olika företag för CRM och Marketing Automation och för webb.

Vi ser att många kunder inte har den kompetens som behövs för att hålla ihop detta in-house eller att det blir för tekniskt komplext och där kan vi genom våra olika expertkompetenser se på helheten och kan hjälpa kunderna framåt. 

NOVA växer – vad betyder det för oss på Epinova?

På Epinova har vi samlat en väldigt senior skara konsulter med lång erfarenhet av att hantera några av Sveriges största och mest välkända varumärken. Vi ser att många bolag nu till större grad efterfrågar färre leverantörer och någon som kan ta ett helhetsgrepp om kundens digitala miljöer, vilket passar väldigt bra med den strategi som NOVA Sverige nu håller på att bygga upp. För vår del så innebär detta att vi får ytterligare möjlighet att hjälpa kunderna med hela den digitala resan tillsammans med våra systerbolag.

I stället för att ha enskilda delar och fristående öar i kundens digitala ekosystem så kan vi hjälpa till att se mer holistiskt, där vi oftast får börja med att få ordning på system och processer och där vi sedan kan börja arbeta mer strategiskt med kundresan ur ett helhetsperspektiv.

Linus Ekström Vd för Epinova Sverige


Det här är också en viktig pusselbit när vi bygger världens bästa arbetsplats där våra konsulter får jobba i tvärfunktionella team med andra expertkompetenser hos våra systerbolag och att vi kan stärka vår roll inom både implementation men också som strategiska rådgivare både hos våra kunder men också inom branschen.

Fakta Nova Consulting Group

Nova Consulting Group i Sverige ska utvecklas till en integrerad byrågrupp som utvecklar digitala tjänster och kommunikationslösningar som bygger och stärker varumärken på den nordiska marknaden. Det inkluderar strategiska tjänster inom digital transformation, e-handel och innovation. Bolaget ingår i en koncern tillsammans med Nova Consulting Group i Norge, som består av sju specialistbolag och tillsammans bildar ett komplett digitalt tjänsteerbjudande. De bistår några av Norges största varumärken med alltifrån strategi och design till implementation av digitala tjänster och lösningar.

Michael Jäderlind är vd och landchef för Novas verksamhet i Sverige. Han har tidigare grundat och lett den digitala fullservicebyrån Nansen (som blev uppköpt 2016) samt den insikts- och datadrivna marknadsföringsbyrån Odyssey.

Vill du ha en demo - kontakta oss!

Vill du veta mer om oss, få en demo, står du inför att bygga en ny webbplats eller vill du ha hjälp med er befintliga lösning - hör av dig till Martin!

Martin Holmberg

Martin Holmberg Chief Sales Officer | Försäljningschef