Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

6 kraftfulla tips för att öka din konverteringsgrad på din webbplats eller e-handel

Av Joy Falk Lästid: 4 minuter

Hur man ska driva sin e-handel eller webbplats mot bästa möjliga försäljning och vinst är inte helt enkelt.  Parametrarna att skruva på on site är många och konkurrensen är stenhård. Har du koll på din konverteringsgrad?

Det räcker inte bara med att öka trafiken till sin webbplats för att få ökad försäljning. Dagens webbanvändare är kräsna och det är viktigt att man enkelt och snabbt kan få den information man behöver för att kunna ta ett köpbeslut. En väl optimerad, kundcentrisk webb är en långsiktig lösning för att lyckas. 

Konverteringsgraden är en viktig KPI (Key Performance indicator) för att veta hur många besökare som faktiskt gör en köptransaktion eller beställning. Det är viktigt att mäta och övervaka den regelbundet för att identifiera styrkor och svagheter på webbplatsen och vidta åtgärder för att förbättra den. 

Genom att analysera och optimera olika faktorer som påverkar konverteringsgraden kan man effektivisera sin webbplats eller e-handel och öka framgången i att omvandla besökare till kunder eller leads.

Arbetar du insiktsdrivet så kommer du, utöver en ökad konverteringsgrad, få en mycket högre kundkännedom som är guld värd. 

Här kommer några tips för hur du kan öka konverteringsgraden på din webbplats eller e-handel:

1. Optimering av användarupplevelsen

En av de viktigaste faktorerna som påverkar konverteringsgraden är användarupplevelsen. En dålig användarupplevelse kan leda till att besökare snabbt lämnar webbplatsen och går vidare till en annan. Detta gäller för alla olika skärmar som kunden besöker din webbplats på. Under det första kvartalet 2023 genererade mobila enheter 58,33 % av världens webbplatstrafik. Om du vill ha större chans till konvertering bör du ha din webbplats mobilvänlig.

Säkerställ att din webbplats har en god användarupplevelse för de skärmar som dina målgrupper använder. Grotta ner dig i kvalitativ och kvantitativ data och formulera teser.

Det finns många olika sätt att förbättra användarupplevelsen för dina potentiella kunder. Först och främst bör du se till så att det är lätt att hitta information på webbplatsen genom en tydlig och enkel navigering tillsammans med en sökfunktion. Se också över innehållet så att ni har tydliga rubriker, lättlästa texter och meningsfulla bilder. Säkerställ att webben följer riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG 2.2 med som minst AA).

Läs mer om hur du kan öka tillgängligheten här 

Läs mer om nyheterna i WCAG 2.2 (nytt hösten 2023)

Att webbplatsen har hög prestanda är också en viktig aspekt, eftersom en långsam webbplats bidrar till frustration hos användarna och de kan då lämna webbplatsen. För att snabbt se var din webbplats står kan du testa den i verktyg som Lighthouse och speedcurve löpande. 

Det finns fler aspekter att ta hänsyn till för att uppnå en bra användarupplevelse, under UX & design kan du läsa mer om detta.

2. Optimering av produktbilder och beskrivningar

Produktbilder och beskrivningar är avgörande för att öka försäljningen på en e-handel. Se till att produktbilderna är högkvalitativa, tydliga och visar produkten från olika vinklar. Produkterna ska också ha en detaljerad beskrivning som innehåller all information som kunderna behöver för att fatta ett beslut. Beskriv inte bara om själva produkten, utan även om ev brister eller garanti. Allt som kan få kunden att känna sig så trygg.

3. Tydliga Call-to-Actions (CTAs)

Call-to-Actions (CTAs) är knappar eller länkar som uppmuntrar besökare att utföra en önskad handling, som att köpa en produkt eller prenumerera på ett nyhetsbrev. För att öka konverteringsgraden är det viktigt att ha tydliga CTAs på alla relevanta sidor. Använd en tydlig och uppmanande text som talar direkt till besökaren.

4. Förenkla betalningsprocessen

En annan faktor som kan påverka konverteringsgraden vid försäljning är betalningsprocessen. Se till att betalningsprocessen är så enkel som möjligt för kunden. Erbjud flera betalningsalternativ, tex kortbetalning, swish och faktura, så att kunderna kan välja vad som passar dem bäst. Se också till att kunderna kan lita på att betalningen är säker och skyddad.

Sätt upp mätning för att se var bristerna är i utcheckningsflödet och ta till åtgärder. 

5. Social proof och rekommendationer

Social proof och rekommendationer kan också öka konverteringsgraden eftersom det ger en trovärdighet till produkten eller tjänsten. Visa kundrecensioner och betyg på produkterna och se till att det är enkelt för dina kunder att lämna en recension. Dela också rekommendationer från influencers eller kändisar som kan påverka kunderna att köpa produkten om du arbetar med influencer marketing.

Om du får igång ett bra flöde av rekommendationer kan det vara en idé att AI-generera en summering av alla rekommendationer och kommentarer för användaren. Tids- och frustrationsbesparande! Se exempelvis hur Amazon.com nyttjar detta. 

6. A/B-testning i Optimizely

A/B-testning är en metod för att jämföra två versioner av en webbsida för att se vilken som presterar bättre. Genom att testa olika variationer av en sida kan man identifiera de förbättringar som har störst effekt på konverteringsgraden.

Testa olika variationer av produktbilder, beskrivningar, CTAs, och navigering för att se vilka som presterar bäst. Optimizely är ett av de bästa verktygen på marknaden för att A/B-testa en webbplats. 

När du börjar jobba med A/B-testning så är mitt bästa tips att börja smått. Formulera en tes, sätt ett mål med ditt test och exekvera. Du kan snabbt få insikt i vad som fungerar och vad som inte fungerar, men fortsätt utmana dina test och bygg vidare på dina teser. Man kan komma ganska långt med att bara testa en block-yta eller en heroyta med olika bilder och budskap. Insikterna från A/B-testerna kan tas vidare i all din kommunikation och marknadsföring, så det är viktigt att dela med sig av resultaten internt. 

Visste du att..?

I Optimizely kan du få hjälp med förslag på copy i dina A/B-tester via AI. Studier visar nämligen att experiment med +4 variationer genererar 144% mer lyft!

 

Vill du också sälja mer och öka konverteringsgraden?

Epinova kan hjälpa dig att analysera, designa och optimera din webbplats eller e-handel så att du kan öka din konverteringsgrad och därmed öka värdet av den. Vi har stor erfarenhet och experter inom området.

Kontakta oss så kan vi se hur vi kan hjälpa dig!

Här är några av våra tjänster inom området:

  • Optimizely-implementation
  • Rådgivning
  • Strategi
  • Mätplan
  • Analys
  • Projektledning
  • UX design
  • Tillgänglighetsgranskning
  • CRO
  • Implementation i verksamhet
  • Webbutveckling

FAKTA: Vad är konverteringsgrad och CRO?

Konverteringsgrad, även kallat konverteringsfrekvens, är ett mått som används för att mäta andelen besökare på en webbplats eller i en e-handel som utför en önskad handling i förhållande till det totala antalet besökare. Den önskade handlingen kan variera beroende på målet med webbplatsen eller e-handeln, till exempel att göra ett köp, fylla i ett formulär, prenumerera på nyhetsbrev eller ladda ner en fil.

Konverteringsoptimering (CRO, conversion rate optimization) blir allt viktigare att arbeta aktivt med för att få lägre anskaffningskostnader och mer värde av varje besökare då det är dyrt och krävande att driva in trafik. Det gör man genom att generera idéer för vad som kan förbättras och testa och utvärdera dessa genom experimentering.

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

Joy Falk
Joy Falk

Projektledare | Digital strateg & E-com specialist

Läs alla blogginlägg av Joy Falk