Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Webbtillgänglighet: 5 saker att ha koll på

Av Ulrika Mikiasson Lästid: 1 minut

Med webbtillgänglighet skapar vi en inkluderade digital miljö som gynnas av alla. Följ med på en snabbguide och få 5 saker att ha koll på.  

1.   Webbtillgänglighet    

Internet och digitala tjänster är en stor del av våra liv och ska kunna tas del av alla, oavsett förmåga. Om 11 månader, den 28 juni 2025 börjar den nya lagen europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) att gälla. Det innebär ett lagkrav på tillgänglighet för digitala produkter och tjänster.

2.   Syftet med tillgänglighet  

Syftet med tillgänglighet handlar om att göra upplevelser så enkla att använda som möjligt för alla, även de som har vissa svårigheter eller funktionshinder.

Med europeiska tillgänglighetsdirektivet i ryggen säkerställs det att tjänster som e-handel, bankomater, incheckningsdiskar, smartphones och andra digitala produkter och tjänster lever upp till minikrav om tillgänglighet.

3.   Skillnaden mellan WCAG och EAA?  

WCAG + EAA = TILLGÄNGLIGHET

WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines) är riktlinjer för att göra webinnehåll mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar – allt från syn- och hörsel till kognitiva nedsättningar. WCAG 2.2 har tre tillgänglighetsnivåer: A, AA och AAA som webben bör uppnå (normalt är nivå AA).

Axplock av tillgänglighetsområden:

  • Responsiv webbplats
  • Ska kunna läsas av skärmläsare
  • Lätt att navigera
  • Läs- och hörbarhet
  • Textstorlek och färgkontraster
  • Tydliga felmeddelande
  • Anpassad till olika webbläsare
  • Fungera med tangentbord

EAA (European Accessibility Act) är ett lagkrav på tillgänglighet för digitala produkter och tjänster. Det betyder att din webbplats med produkter och tjänster ska vara tillgänglighetsanpassad och klar när lagen börjar gälla. Lagen träder i kraft 28 juni 2025.

Axplock av produkter och tjänster som påverkas:

  • Alla finansiella tjänster, till exempel internetbanker
  • E-handel
  • Bankomater, biljettautomater och incheckningsdiskar
  • Smartphones
  • TV-utrustning relaterad till digitala TV-tjänster
  • Medietjänster som Netflix och Spotify
  • Telekomtjänster såsom operatörers appar och webbplatser
  • Tjänster relaterade till transport såsom biljettautomater, appar och webbplatser

4.   Öppna upp din sajt – nå bredare publik   

Genom att göra din webbplats tillgänglig når du en bredare publik och du förbättrar användarupplevelsen online och stärker ditt varumärke - vilket leder till potentiella affärsmöjligheten.

En digital miljö där alla känner sig inkluderande är en vinst för samhället i stort. Ett lyckat koncept är fokus på tillgänglighet.

5.   Tidslinjen är kort. 2 heta tips till dig   

  • Se till att din site är ”grön” i Google Lighthouse. Ett tillgängligt verktyg i Google Chrome, gå via meny/tillägg eller klicka Fn + F12.
  • Sätt upp tidsplaner för genomlysning, utveckling och budget för din webbplats redan idag. Vi hjälper gärna dig och ditt företag med tillgänglighet av högklass.

Kontakta oss redan idag. Vi är redo att hjälpa dig!

Du kan läsa mer om hur tillgänglighet gynnar företag när det gäller tillväxt, lojalitet och förbättrad SEO i vårt blogginlägg: Hur tillgänglighet driver tillväxt och affärsvärde

 

Vi vill gärna höra vad du tycker om inlägget

  • Olivia

    Så bra och viktigt!

Ulrika Mikiasson

Ulrika Mikiasson

Projektledning | Web Experiment, Mätning & Analys

Epinova designar och utvecklar webbplatser, e-handel och digitala tjänster för ledande företag och organisationer i Norden. Vill du veta hur vi kan hjälpa just ditt företag? Hör av dig så bjuder vi på kaffe och berättar mer!